Intresset för humliga öl bara ökar i Sverige. I fjol ökade försäljningen av india pale ale på Systembolaget med nästan 30 procent.
Beernews har tidigare berättat om att svenska öl ökat försäljningen på Systembolaget, men att många mindre bryggerier har svårt att sälja mer öl. Men när det gäller humlestinna öl verkar svenska folket inte kunna få nog.
Under 2017 ökade försäljningen av india pale ale med hela 27,93 procent jämfört med 2016.
– Det är inte så förvånande och det finns inget som talar för att ökningen inte ska fortsätta, säger Staffan Adin på Systembolaget.
Ölstilen session-ipa ökade ännu mer, 30,52 procent, men det skedde från en lägre startnivå. Försäljningen av dubbel-IPA ökade med 11,62 procent medan american pale ale faktiskt tappade nästan åtta procent i försäljning.
– Ökningen av dubbel-ipa handlar nästan bara om Omnipollos Fatamorgana. Jag tror dessutom att american pale ale tappar lite för att det är en otydlig stil, säger Adin.
Det ökade intresset för humliga ölstilar kan också påverka de kommande offereter som Systembolaget ska lägga ut. Där handlar det om att ta sig in på väldigt många av Systembolagets butiker.
– Vi gör en analys av försäljningssiffforna när vi ska bestämma offerter. Men det finns annat vi tar hänsyn till, vi måste ha bredd och djup i vårt sortiment, säger Adin.
En titt på säljsiffrorna visar också att intresset för syrlig öl ökat rejält. Men där handlar det om en ökning från ganska låga försäljningssiffror.
– Det stilen har blivit betydligt bredare på senare år, men innovativa varianter av till exempel berliner weisse, säger Adin.