Hjälper det att göra bättre öl om du en gång fått stämpeln att inte brygga så bra? Ja, helt lätt har det inte varit för det här bryggeriet.
Det är en intressant tanke, och kanske vill många av oss inte tro eller erkänna att det är så. Men visst händer det kanske att du sneglar på Untappd-betyget för ett öl innan du dricker det? Och kanske påverkar det din bedömning? Det där ölet har ju alla gillat, det borde vara gott. Och det där andra ölet, det verkar ju inte vara så populärt…
Det här är frågor som inte minst är intressanta för bryggerier som varit med ett tag och framför allt om man har satsat på kvalitetsförbättringar på senare år.
Atlanta Brewing Company är Georgias äldsta och har funnits med sedan 1996. 2010 bytte man namn till Red Brick Brewing, men nu är originalnamnet tillbaka. Genom åren har det gjorts ett antal omtag med design och annat på bryggeriet.
På senare tid har kvalitetsföräbttring varit i fokus, och man anser i alla fall själva att kvaliteten på ölet stigit rejält det senaste året. Men till ingen nytta.
– Det kan kännas riktigt tungt när kvaliteten på en produkt förändras men ingen märker det. Det känns som att hur hårt du än kämpar, kommer folk att rejta dig enligt snittet på Untappd, där alla dina tidigare misstag finns arkiverade, säger Gavin McKenna, produktionsansvarig på Atlanta Brewing Company, till sajten Good Beer Hunting.
McKenna är inte ute efter att döma ölrejtarna, han konstaterar att han själv låtit det gå år sedan han sist provade vissa öl.
– Vi utgår från att ett öl smakar på ett visst sätt, även om vi inte provat det på länge. Därför är rebranding så viktigt för jobbet vi gör i brygghuset, säger McKenna till Good Beer Hunting.
Nu återstår att se om en rebranding kan hjälpa till att lyfta ölets ställning hos konsumenterna. För Atlanta Brewing Company är det en viktig fråga. Bryggeriet är ingen kassako och på senare år har man inte lyckats öka sin försäljning. Nu står hoppet till det gamla namnet och den nya designen.
För visst hänger allt samman och det är ingen större vinning med att göra god öl om ingen vet om det.
– Nu är vårt mål att ta vårt varumärke till samma nivå som våra öl, säger McKenna.