Bildspel
Flera av mjöden fatlagras och kommer att vara färdiga under nästa år.
De är uppskattade över hela världen och har vunnit flera fina priser. Nu väntar premiär på Systembolagets hyllor för Sahtipajas mjöd.
Det är en ganska rejäl utökning av mjödproduktionen som sker hos Sahtipaja i Sätila. Efter att bryggverket sålts till Wet Whistle ligger det större fokus på mjöd.
– I fjol gjorde vi kanske 1000 liter mjöd, i år kommer vi att göra mellan 7000 och 8000 liter, säger Timo Krjukoff.
Han håller också på med ett fatlagringsprojekt av öl men mjöden får allt större fokus. Det gör också att de honungsbaserade dryckerna tar vägen in på Systembolagets hyllor. Tidigare har det bara varit möjligt med privatimport för att få tag på mjöden.
– Nu blir de TSLS i Göteborg, men det är ännu oklart vilka butiker. Dessutom ska det gå att beställa över hela landet, säger Krjukoff.
De tre mjöden som släpps på Systembolaget är Red Skull, The Passion och Mead Me Batch 3 – vanilj. Samtliga de mjöden kommer också att fatlagras i en mindre volym och de mjöden kan dyka upp i beställningssortimentet under nästa år.
Flera andra mjöd där man samarbetat med andra mjödtillverkare är också på gång. Öldur från Island, Mjöderiet från Norge samt amerikanska Superstition och Lost Cause har alla varit på plats i Sätila och de mjöden väntar på att bli klara.
– Alla de fyra är traditionella mjöd, men vi har använt olika honung varje gång, säger Krjukoff.
För mjödälskaren gäller det alltså att vara på hugget i december.
De mjöd som släpps på Systembolaget kommer att vara på 50 centiliter.