Bryggeriet är litet. Men ölen väldigt hyllad. Nu satsar Sante Adairius på ett nytt tap room i Kalifornien.
Sante Adairius är inte bryggeriet som är det mest kända i USA. Långt därifrån. Men samtidigt hyllas bryggeriet för sina öl, inte minst av ölnördar runt om i världen. Beernews fick en pratstund med Adair Paterno.
– Vi är nog mest kända för våra saisons, men vi gör många andra öl också. Vi gör india pale ales och en hel del andra stilar, säger Paterno.
Bryggeriet startades av Tim Clifford och Adair Paterno, som då också var ett par. En separation för några år sedan gjorde det tuft att driva bryggeriet vidare.
– Vi pratade då om att en av oss var tvungen att lämna bryggeriet, men vi har fortsatt och det fungerar bra, säger Paterno.
Hon beskriver det som att Tim sköter bryggningen och hon är ansvarig för mycket att det som sker utanför bryggningen. De började at hembrygga tillsammans redan på 90-talet och när det blev seger i en hembryggningstävling 2005 började tankarna på ett bryggeri bli mer intensiva. Officiell start av bryggeriet var det 2012 och nyligen firade man fem år.
Det började i liten skala på samma plats som bryggeriet håller till i dag, i Santa Cruz runt två timmars bilresa söder om San Fransisco. Under de fem åren har bryggeriet växt, men det finns inga planer på att bli för stora. I fjol låg produktionen på cirka 160 000 liter, och ett långsiktigt mål är att dubbla den produktionen.
– Vi kommer alltid att vara ett lokalt bryggeri och vi gillar det vi håller på med, säger Adair Paterno.
Tillbaka till deras sasion-öl. Ofta hamnar de ölen på fat och då handlar det till största delen om vinfat. Det ger en karaktäristisk smak som gått hem hos många.
– Det är jättekul att vi får uppmärksamhet, och att folk som provar våra öl uppskattar det de dricker.
Den relativt lilla produktionen gör det svårt att få tag på deras öl utanför Kalifornien. Inte minst med tanke på att runt 90 procent av ölen säljs på deras egen bar vid bryggeriet.
– Det är bra för oss och det gör att vi inte märker av den ökande konkurrensen lika mycket. För det är tuffare nu är för några år sedan och det är inte lätt att ta sig in på butikerna hyllor.
Bryggeripuben har gått så bra att det nu är dags för ett nytt tap room. I slutet av sommaren är målet att öppna den, några kilometer från nuvarande plats. Med två egna barer blir det ännu mer fokus på att sälja ölen på sina egna ställen.
– Det är en stor fördel för oss, det blir spännande att göra den här satsningen.
Men större än så lär inte satsningen bli, åtminstone inte inom överskådlig framtid. I dag jobbar åtta personer på bryggeriet och det känns lagom för ägarduon.