Sajten RateBeer var under lång tid en av de mest tongivande aktörerna i ölvärlden. Den gav röst åt konsumenterna och blev snabbt en arena för ett ölcommunity som påverkade både konsumentbeteende och bryggeriers affärer. För några dagar sedan stod det klart att sajten stänger i februari 2025, efter 25 år i ölkulturens tjänst.
RateBeer startade år 2000 och blev snabbt enormt inflytelserik. Grunden i plattformen var ölrecensioner med betyg men kom att få en än bredare roll som en informationskälla och maktfaktor som växte fram parallellt med den snabbt expanderande ölkulturen under 2000- och 2010-talen.
Många Ratebeerianer menar att sajten hade flera roller, men att den allra viktigaste var den sociala rollen där ölintresserade kunde utforska, bedöma och diskutera öl sinsemellan. RateBeer blev navet i ett stort globalt kontaktnät som band samman ölentusiaster med varandra, med bryggerier, med krogar och andra intressenter. Ratebeer gjorde även att information om öl snabbt kunde spridas över världen, trender skapades och uppmärksammades snabbt, högt rankade öl blev eftertraktade, sajtens listningar påverkade ölförsäljning och vad som kom att bryggas runt om i världen. Höjden av prestige var att komma med på Ratebeers årliga Best Awards.
Jeppe Jarnit-Bjergsø, grundaren av Ewil Twin Brewing, var en tidig och flitig användare av RateBeer:
– RateBeer hade en enorm påverkan då, lika mycket som Untappd har nu. Jag var själv en aktiv betygsättare och använde RateBeer för att se vilka öl som var värda att söka upp. RateBeer, tillsammans med BeerAdvocate, avgjorde vad som var bra och vad som inte var det, säger han till Beernews.
2017 kom en nyhet som chockade användarna. Då förvärvades RateBeer av den globala öljätten AB InBev genom bolaget ZX Ventures. Det ledde till oro för intressekonflikter eftersom AB InBev äger många av de bryggerier som RateBeer recenserade och användare och bryggare ifrågasatte webbplatsens oberoende och trovärdighet.
– Jag förstod aldrig varför AB InBev köpte RateBeer, för att vara ärlig, eftersom det inte var som att deras öl fick någon uppmärksamhet där. RateBeer dog ganska snart efter försäljningen, troligen för att Joe [anm: Ratebeers grundare] inte hade något att säga till om längre, och även för att många användare lämnade, inklusive jag själv, säger Jeppe Jarnit-Bjergsø.
För några dagar sedan förmedlades nyheten att RateBeer stängs ner, av RateBeers grundare Joe Tucker själv:
“Jag fick nyligen ett plötsligt och viktigt meddelande. Efter nästan 25 år av att ha betjänat tiotals miljoner människor och format hantverksölsrevolutionen kommer RateBeer att officiellt stängas den 1 februari 2025…det är otvivelaktigt tuffa nyheter. I samband med att vi avslutar detta kapitel vill jag tacka var och en av er för att ni varit en del av RateBeer-gemenskapen. Jag är verkligen tacksam för alla som har bidragit till vår framgång.”
Joe Tucker går inte närmare i detalj in på varför sajten stängs men det är allmänt känt att RateBeer har tappat i relevans och antal användare sedan försäljningen till AB Inbev. Konkurrensen har hela tiden ökat från Untappd, vars appbaserade plattform gjorde det enklare för användare att logga och dela sina ölupplevelser, vilket tilltalade en bredare publik. RateBeers webbplats och användargränssnitt utvecklades inte lika snabbt som dess konkurrenter, något de ständigt fick kritik för.
På RateBeers forum pågår just nu diskussioner där användare påstår att det funnits intressenter som gett bud på sajten under det senaste året, dock utan att få svar av AB InBev.
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.