Inköparen: “Snegla mindre på de andra”

Hej, hallå Johan Ahlstedt, inköpare på Systembolaget med ansvar bland annat för de klassiska europeiska ölländerna, Sverige och de nationella säsongssläppen. 

Berätta, vad är bäst med ditt jobb?

– Att få jobba med ett sortiment där majoriteten av producenterna finns här i Sverige. Det händer så mycket inom öl och har gjort det de senaste åren och det är både en dynamisk, kollegial och väldigt trevlig bransch. Allt från att bryggare är varandras kompisar till att man hjälper till och lånar ut råvaror och annat om det behövs. Under pandemin sattes ljuset på det lokala och det har verkligen hållit i sig. 

Hur arbetar ni med sortimentet? 

– Det är alltid en bredd, vi ska täcka in alla kunder och kundgrupper. Det fasta sortimentet har en bred palett som kompletteras av tillfälliga släpp. Jag tycker dock att det är intressant att titta på de produkter som tuggat på i tio och 20 år. Vad har dom som gör att de inte är utbytbara? Vilka egenskaper? När jag började med öl kunde jag tycka att dessa trotjänare kändes lite trötta och jag letade själv efter nytt, nu är det nästan tvärtom. Med det stora nyhetsflödet vi har idag så är det lika intressant att studera produkterna som faktiskt stannar kvar.

Vad är det egentligen som krävs för en lyckad lansering idag?

– För 15–20 år sedan, när det inte var samma konkurrens som idag, kunde det räcka med att ölet antingen hade ett bra pris, en exceptionell kvalitet, ett bra varumärke eller design. Så är det inte längre, idag behöver alla boxar vara fyllda för att en ny lansering ska ha en chans att sätta sig. Ölet behöver ha ett pris som motsvarar kvalitet, det behöver se bra ut och dessutom gärna fylla någon lucka – det kan till exempel vara en ölstil i en förpackningstyp som inte finns. Kunderna är i mångt och mycket trögrörliga. Men det är kanske bara gå till sig själv, vad skulle krävas för att jag skulle byta till en annan sorts juice eller smörgåsmargarin när jag är nöjd med det som jag har? 

På tal om sortimenten, finns det några planerade förändringar där?

– Nej, inte direkt. Nu följer det en bra cykel och jag upplever att många lanseringar verkligen har hittat sina platser. Det är tydligt att vi vill dricka en viss typ av öl en viss tid på året. Jag tycker till exempel att det är roligt att en del öl, som tidigare haft en plats i det fasta sortimentet, men som nu gör tillfälliga comebacker i de mer säsongsstyrda släppen många gånger säljer en större volym den korta, tillfälliga perioden, än vad det gjorde när det stod på hyllan året runt.

De nya direktiven kring oktoberöl tror du att det kommer att påverka årets försäljningen?

– Nej, det tror jag inte. Det är tydligt att de kunder som vill ha tyskt oktoberöl köper tyskt oktoberöl, de har aldrig konkurrerat med de svenska varianterna. Tittar man till exempel på segmentet lageröl, som ju domineras av svensk öl, är det tydligt att de kunder som söker just tyskt öl, inte är utbytbara mot svenskt i samma stil, och vice versa. Och när det sker förändringar där, att det till exempel kommer in ett nytt tyskt öl i segmentet får det snarare till följd att ett annat tyskt åker ut, inte ett svenskt. Kanske är det extra tydligt med de klassiska ölländerna, fem nya belgiska öl tar inte volym av annat, utan av produkter från samma ursprung och stil. Det finns en slags dynamik och balans där. 

Ser du några roliga trender från de mer traditionella ölländerna som du bevakar?

– De klassiska ölländerna som Tjeckien, Tyskland och Belgien, har en så stark tradition att befolkningen där knappt tycks ha något behov av att konsumera andra ölstilar. Det finns förstås mindre hantverksbryggerier också där. Dock är det dyrt att göra öl småskaligt och det är särskilt tufft i de här länderna. Bryggerierna behöver många gånger lägga närmare 90 procent på export för att överleva. Vi får många sådana inspel, men här har de svenska bryggerierna ofta en fördel tack vare produkternas färskhet och höga kvalitet. 

Hur skulle du vilja se att den svenska ölscenen utvecklades?

– Jag hoppas att man vågar vara mer sin egen och inte snegla så mycket på andra. Vad är det som just vi brinner för? Hur kan vi nyttja våra lokala råvaruproducenter? Vad kan göra ölen mer specifik och mindre utbytbar? I Sverige är vi väldigt duktiga på att följa och göra som andra länder, vi är bra nog för att det skulle kunna vara tvärtom. 

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.