Untappd siktar på att växa rejält. Ett investeringsbolag satsar stort och målet är att utveckla flera tjänster.
Untappd har nog nästan alla öldrickare koll på. Det är appen där alla som vill kan betygsätta ölen de dricker på ett ganska enkelt sätt.
Untappd startades 2010 och har sedan växt snabbt. Bland annat har den blivit mycket populär i Sverige. Totalt i världen har man i dag cirka åtta miljoner användare.
Nu kan vi förvänta oss flera stora förändringar när en investeringsfirma satsar stort på Untappd och moderföretaget Next Glass.
Någon summa är inte avslöjad, men summan beskrivs som betydelsefull. Det är Bostonbaserade inverstingsbolaget Providence Strategic Growth (PSG) som bestämt sig för att göra en investering.
– Next Glass har byggt ett fantastiskt varumärke och en fantastisk teknisk plattform med en passionerad kundbas i en växande bransch, säger Matthew Stone på PSG i ett pressmeddelande.
Planen är att bland annat utveckla funktionen Untappd for Business, som ger barer och restauranger hjälp med marknadsföring. Även nysatsningen på Untappd Marketplace ska utvecklas. Det är en tjänst som ska knyta samman återförsäljare med bryggerier och deras kunder.
I samband med investeringar görs också flera förändringar i ledningen. Trace Smith blir vd efter Kurt Taylor, och även Greg Avola, en av grundarna, byter titel. Han var tidigare teknisk chef men ska nu i stället vara chief creative officer.