IOGT-NTO driver sin kamp för ett nyktrare Sverige med hjälp av bland annat lotteriintäkter. Men nu stäms man på tio miljoner kronor för sina otillåtna säljmetoder.
IOGT-NTO har cirka 30 000 medlemmar och är en stark röst i samhället när det gäller alkoholpolitiska frågor. Verksamheten finansieras bland annat av Miljonlotteriet, som varje år drar in stora pengar.
Men nu har Konsumentverket och Konsumentombudsmannen fått nog av de säljmetoder som används via telefon när lotter ska säljas. Sedan 2011 har olika anmälningar kommit in och handlat om bland annat följande:
- Samtal där säljaren inte uppget att han jobbar som säljare.
- Samtal där den uppringde får veta att den är speciellt utvald eller ger intryck av att personen vunnit, trots att det inte är sant.
- Samtal där den uppringde får information om att man inte binder sig för något om man köper en prenumeration på lotter.
IOGT-NTO har flera gånger bytt säljbolag under åren som anmälningarna kommit in, men det har inte påverkat.
– Jag har fått se säljarnas manus. De är fortfarande formulerade så att de är grund för marknadsstörningsavgift. Då hjälper det ju inte hur många gånger man byter bolag eller individer, säger Carolina Andersson, som är processråd på Konsumentombudsmannen, till sajten Accent.
Laura Luna är pressansvarig på IOGT-NTO. Hon tillbakavisar anklagelserna och hävdar att man gjort en hel del förändringar som meddelats till Konsumentverket.
Från Konsumentverket meddelas dock att detta inte har någon betydelse för stämningen, då ett antal säljsamtal redan gjorts på ett felaktigt sätt.
Nu går ärendet till en domstol som ska ta ställning och avgöra om IOGT-NTO ska betala böterna på tio miljoner kronor.
Fortsättning lär följa.