Först överraskade Jämtlands med en modern ipa på burk. Nu släpper man en cold-ipa. Vad är det som händer på det vanligtvis så traditionella bryggeriet?
Det är mycket nytänkande på Jämtlands nu. När ipan Huldra släpptes var det på burk i stället för flaska, designen var ny och stilen inte riktigt med vad Jämtlands vant oss vid. Nu släpps ytterligare en öl som omdefinierar bryggeriet i någon mån.
– Det är ett led i vår ambition att förutom att vara ett traditionellt bryggeri även försöka vara med i framkant, säger Anders Thelenius på Jämtlands och poängterar att det i kombination med deras mer traditionella öl och inte på bekostnad av dem.
– Våra bryggare med David (Jones) i spetsen visar att vi inte bara kan vara traditionella utan även nydanande. Det finns så ofantligt många duktiga bryggerier i Sverige och då måste även vi tänka till hur vi ska förnya oss på ett sätt som inte gör att vi tappar vår identitet. Jag tror till exempel inte att du kommer att få se nån suröl från oss…
Troll Cold IPA släpps på måndag i det lokala och småskaliga sortimentet på Systembolaget. Huldra släpptes i juli.
– Mottagandet av Huldra har varit väldigt positivt, vad jag har hört har vi aldrig haft så hög rejting på någon öl som den. Sen märker vi det även på mässor och sånt.
Han säger att även i sociala medier har mottagandet varit bra, förutom när bryggeriet la ut en bild på ölet där det såg missfärgat ut.
– Där blev det lite liv. Men de hade en poäng, ljussättningen gjorde att det såg lite skumt ut. ölet ser inte ut så i verkligheten och det var definitivt inte oxiderat – men det är kul att folk bryr sig, säger Anders.
– Annars är den enda negativa synpunkten att burken är för liten, det skulle har varit en långburk.
Både Huldra och Troll följer en design- och namnmässig linje som tillsammans med burk och ölstil skiljer dem från det övriga sortimentet.
– Vi känner att det är rätt. Det finns en tanke med designen, namn och kopplingen till Jämtland, Norrland och naturen.