Janko: “Jag köper nästan bara blask”

Janko njuter av en Thomas Hardy's Ale i Svenska Ölfrämjandets lokal på Brännkyrkagatan i Stockholm någon gång under sent 1980-tal. "Jag minns inte riktigt kontexten – till exempel varför jag hade kostym."

Tobias Janius samtalar med ölgurun Jan-Erik ”Janko” Svensson om öl, smak och historia. Vi får höra om hans syn på en dryckesvärld i ständig förändring, om olika generationers förhållande till öl – och varför han köper blask.

– Tjeckisk, säger Jan-Erik Svensson direkt på frågan om han föredrar tysk eller tjeckisk pilsner.

Han går under smeknamnet Janko och är en av Sveriges mest respekterade öldomare och ölskribenter. Hans kunskap om bryggarkonsten och ölkulturen sträcker sig över decennier och han har påverkat den svenska ölscenen, både genom sina böcker och sina öldomarinsatser.

I det rykande färska avsnittet av podden Beernews Afterwork pratar Tobias Janius och Janko bland annat om hur utforskandet av det man dricker förändras genom livet. Janko konstaterar att hans kropp inte hanterar alkohol som förr, men att intresset för öl är lika stort som alltid. Men han har aldrig bryggt öl själv, hans passion ligger istället i att förstå smaker och historia.

– När något går sönder hemma ringer jag någon. Det är därför jag alltid tyckt att bryggning verkar besvärligt. Det är tungt, man kommer att bränna sig och man måste städa efteråt.

Trots det har han varit med och satt sin signatur på några öl. Bland annat har Jan-Erik Svensson samarbetat med Omnipollo och Ängöl för att ta fram brygder enligt hans preferenser och med Janko-namnet på etiketten. Men nuförtiden är det sällan han köper några exotiska ölnyheter eller ens dricker öl.

– Jag köper nästan bara blask, säger han. En pilsner eller ljus lager funkar alltid. Det händer att jag köper något mer spännande, men till vardags är det enkelt som gäller.

I podden kommer samtalet även in på Jankos bakgrund inom Svenska Ölfrämjandet och hur han kämpade för att förändra svensk alkoholpolitik på 80-talet. Han var med och skrev förslag för förändrade skatteklasser för öl, något som senare påverkade hur svensk ölmarknad utvecklades.

– På den tiden visste folk knappt att öl kunde vara något annat än ljus lager. Vi kämpade för att få in fler stilar och bredda utbudet.

När Tobias frågar vilken öl Janko skulle välja om han bara fick dricka en sista öl i livet kommer svaret blixtsnabbt:

– En Pilsner Urquell på U Hrocha i Prag, ett traditionell tjeckiskt schapp, med legendariska öltappare som är kända till namnet. Det är en väldigt kärv stämning, inget gulligul, men efter två minuter så har man öl framför sig och så blir man kvar i fyra timmar och käkar sidfläsk eller grisknöl. Om jag går på krog i Prag utan att bli förolämpad av personalen så blir jag nästan besviken.

För Janko handlar öl alltså inte enbart om smaken, utan om helheten – platsen, historien och kulturen som omger den. Vad tror han då om framtiden? Hur ska bryggerierna överleva på en snabbt föränderlig marknad, där unga har ett helt annat sätt att förhålla sig till alkohol?

Janko menar att det handlar om att förstå sin publik och inte fastna i gamla vanor. Tiderna förändras, men det genuina hantverket och ölkulturen kommer alltid att ha en plats – om bryggerierna lyckas förmedla dess värde till nya generationer.

– Idag finns ju inte det här inbitna ölintresset med bokmalar som vill ha koll på allt. Utan man vill ha en upplevelse och det kan gälla vad som helst. Baka surdegsbröd, åka på retreat, sitta i svetthyddor eller dricka hazy IPA. Alltså, det handlar om att uppleva spännande saker i livet snarare och där kan bärs vara en del i det.

Tidigare kunde han hålla koll på alla svenska bryggerier, men sedan explosionen av småbryggerier är det omöjligt. Nu väntar han och ser vilka som överlever innan han ger sig in på att prova dem.

– Jag springer inte på alla bollar. Om ett nytt bryggeri fortfarande är intressant efter två, tre år, då testar jag. Ens egen relation till öl är ju som en personlig angelägenhet. Att jag tycker att vissa öltyper är goda eller klassiska beror ju på att de som höll på med öl när jag var i formativ ålder hade sina rötter i liksom 60-70-talet. De som är under trettio idag närmar sig öl på ett helt annat sätt.

 

Avsnitt 10 av Beernews Afterwork finns ute nu. Du kan fritt och direkt lyssna på avsnittet på SpotifyApple Podcasts eller överallt där poddar finns.

I tidigare avsnitt har Tobias Janius tagit Afterwork med bland annat gastronomen Edward Blom, Karl Grandin från Omnipollo, Beernews redaktör Sanna Lindberg och Niklas Lundgren från Apex Brewing Co. Lyssna här.

Vill du ha ännu mer poddlyssning? Stötta Beernews arbete – bli medlem på patreon.com/beernews. Som patron betalar du 35 kronor i månaden för att bidra till att Beernews kan fortsätta att vara en nyfiken, granskande och inspirerande röst i ölets tjänst. Du får dessutom tillgång till ännu mer ölpodd i Beernews Deluxe, delta i utlottningar och annat ölskoj.