När den japanska ölmarknaden rasade första halvåret i år drabbade det också Kiuchi Brewery. Så då blev de kreativa på bryggeriet.
Det skulle bli ett bra år för japanska bryggerier med OS och 40 miljoner turister. Sen kom corona och allt rasade ihop. Det första halvåret minskade den producerade ölvolymen med 26 procent i landet. För Kiuchi, som tillverkar både öl och sprit, innebar det att de plötsligt stod med ett stort lager av osålda öl.
Lösningen blev att göra gin av ölen. En dryck utan utgångsdatum. Redan i april gick man ut till andra lokala bryggerier och barer och gav dem ett erbjudande om att destillera osåld öl till gin.
Deltagarna ombads att skicka in minst 20 liter osåld öl som skulle returneras som Gin. För varje 100 liter öl kan Kiuchi få ut åtta liter gin. Enligt bryggeriet blir gin gjord på öl beskare, men förutom enbär tillsätts även andra ingredienser för att balansera beskan med citrussmaker.
Kostnaden för barerna begränsas till leveranskostnaderna, destilleringen är gratis.
– I dessa tider känner vi ett ansvar för att erbjuda den här tjänsten till alla. Viktigast för oss är att bryggerierna och barerna ska överleva, säger Isamu Yoneda, på Kiuchi Brewery.