Kina förväntas bli den nästa stora marknaden för världens bryggerier. Nu rustas det på olika sätt för att vara redo att möta efterfrågan på ny öl.
Kina har potential att bli världens största marknad för de flesta stora internationella ölföretagen. Samtidigt lär det precis som på många andra håll i världen också komma en boom där hantverksöl efterfrågas.
I dagsläget beräknas hantverksölen bara ha en procent av marknaden i Kina. Å andra sidan motsvarar det 400 miljoner dollar årligen i intäkter.
Men de stora volymerna och de stora pengarna finns förstås att hämta för de största bolagen, som nu börjar rusta för ett ölkrig i Kina. Precis som på många andra håll är det de största ölföretagen som via uppköp eller nya varumärken vill vara med och slåss på scenen för hantverksöl.
– Om den kinesiska marknaden tar fart som i USA och Europa kan vi räkna med att see uppköp även från andra globala bryggerier, säger industrianalytikern Harry Handley till sajten Nikkei Asian Review.
Bryggaren Gao Yang, som driver Master Gao Brewery i Nanjing ser en fara med att den väntade ölboomen drar till sig ”fel” personer.
– Det är möjligt att det kommer att dyka upp nya bryggerier som har som mål att sälja till utländska företag, inte för att vara oberoende och kreativa, säger han.
Men det är fler stora ölföretag som satsar. Kinesiska Tsingtao har kämpat med ganska dåliga försäljningssiffror den senaste tiden. De har satsat på en tyskinspirerad premiumöl kallad Augerta, men det har inte slagit väl ut.
Nu spekuleras i att japanska Kirin vill köpa 20 procent av Tsingtao för att öka sin närvaro i Kina. Kirin kommer också att storsatsa på sitt varumärke Lion i Kina. Ett nytt Lionbryggeri har startats i Hong Kong och till det har kopplats en pop up-bar.
Även Carlsberg har tidigare visat intresse för att bli delägare i Tsingtao. Tsingtao var under fjolåret världens näst mest sålda öl. Bara kinesiska konkurrenten Snow sålde bättre.