Unik collab resulterade i världens dyraste öl

Två internationella storbryggerier krokade arm och bryggde ett hyllningsöl i samband med att tränaren till det klassiska engelska fotbollslaget, som de båda sponsrar, efter nio lyckosamma säsonger skulle sluta. Det blev  491 stycken 75-centilitersflaskor som auktionerades ut för rekordbelopp. 

Det var när Joakim Losin, mångårig medarbetare för globala Carlsberg, idag också tillförordnad vd på Nya Carnegiebryggeriet, satt på en pub och reflekterade över de senaste dagarna som han fick en idé. Veckan hade varit späckad. Både Carlsbergs säljteam och den globala marknadsavdelningen hade varit i Liverpool för att signera ett nytt sponsoravtal med Premier League-laget Liverpool, konferera och se matchen mellan Liverpool och Chelsea. 

 

I halvlek fick de dessutom chansen att slå en straff inför fullsatta läktare. Joakim satte straffen. Bara ett par dagar tidigare hade den tyske tränaren Jürgen Klopp gått ut med att han vid säsongens slut skulle lämna klubben. Jürgen Klopp är inte bara en uppskattad tränare, som tagit både Premier League- och Champions League-bucklorna till Liverpool, utan han är sedan fyra år tillbaka också varumärkesambassadör för det andra bryggeriet som sponsrar Liverpool – tyska Erdinger.

 

– Jag tänkte, vad hade vi, alltså Nya Carnegiebryggeriet, gjort om vi hade sponsrat den ena parten och ett annat hantverksbryggeri den andra? Vi skulle naturligtvis gått ihop och gjort en collab! Varför skulle inte Erdinger och Carlsberg kunna göra detsamma?, säger Joakim Losin. 

 

På flyget hem skrev Joakim ner sina tankar och mailade till kollegan Louise Bach, som ansvarar för relationen till Liverpool. Därefter gick det snabbt. Idén gillades både av teamen på Carlsberg och Erdinger och det beslutades om att man skulle brygga ”Believers Brew”. Totalt 491 stycken 75-centilitersflaskor, en för varje unik match som Jürgen Klopp hunnit med under sina nio år som tränare för Liverpool. Dessa skulle sedan numreras och auktioneras ut och överskottet skulle gå till välgörenhet. Auktionsstarten för varje flaska var på fem pund. 

 

– Auktionen avslutades nu den 30:e maj och den dyraste flaskan, nummer 491, som var Jürgens sista med Liverpool, klubbades för hela 9 000 pund eller drygt 120 000 kr. Det är troligen den dyraste registrerade försäljningen av ett öl från ett bryggeri någonsin, säger Joakim Losin. 

 

Överskottet går nu till LFC Foundation och Jürgen Klopp själv fick en egen ”El Jeffe”-version på 6 liter. 

 

Ölet i fråga har bryggts på Carslbergs Research Center i Köpenhamn med bryggeriernas signaturingredienser, lika delar Carlsberg-dna, alltså malt och primärjäst, och Erdingers malt och sekundärjäst, samt en gnutta rött malt för Liverpool. Och namnet, Believers Brew,  är hämtat med inspiration från Jürgen Klopps första presskonferens, där han lovade att förvandla ”Doubters to Believers”, ett löfte som med råge uppfylldes. 

 

Carlsberg har sponsrat Liverpool i 32 år, vilket är det längsta partnerskapet i Premier League.