Efter 31 år tackar Johan Kewenter för sig inom ölbranschen i Sverige. Han började i en tid då allt var annorlunda jämfört med nu.
Han började sin resa som säljare på Spendrups i maj 1987. Innan dess hade han jobbat som ”barnisse” på lite krogar, men när det dök upp ett säljjobb hos Spendrups blev han intresserad.
– Jag var 25 år då, jag sökte upp de ansvariga under en restaurangmässa och sedan fick jag jobbet, säger han.
På den tiden såg Öl-Sverige annorlunda ut. Mycket annorlunda. Bryggerierna var rekordfå och den boom som man upplevt under senare år kunde man inte ens drömma om på den tiden.
– Det var väldigt annorlunda. Vi konkurrerade med Pripps och Falcon, Wårby och några till. Då kunde man nästan räkna bryggerierna på ena handens fingrar, säger han.
Om man stannar 31 år på ett och samma jobb är det tydligt att man har trivts bra. För Johan Kewenter har det funnits flera faktorer som bidragit till det.
– Det blir en väldigt fin relation med kunderna. Det här är en kul och intensiv bransch där allt ska ske snabbt. Jag är också imponerad av alla entreprenörer och är stolt över att ha fått jobba med så många personer med utländsk bakgrund. Jag är glad att de har vågat att satsa och att de skapar jobb, säger han.
Som säljare på Spendrups har han en ganska stor portfölj med öl att erbjuda. En viktig del av jobbet är att erbjuda rätt öl till rätt krog.
– Varje öl ska ha sin funktion och det är spännande med ett jobb där jag kan föreslå vem som ska ha vad. Om vi tar Beavertown till exempel så ska de inte finnas överallt och det handlar om att hitta rätt ställen.
Under de senaste tio åren har den svenska ölbranschen förändrats rejält. I dag finns över 300 bryggerier och många satsar på nya ölstilar och utmanar på andra sätt. Ölboomen har också fått Spendrups att förändras.
– Gotlands Bryggeri var startklart när allt började och man gjorde ipa och dipa tidigt. Det tror jag har hjälpt oss att gå så bra som vi gör. Sedan handlar det om utveckling även med Brutal Brewing, vi vill vara med i utvecklingen.
Däremot ser han inte någon konflikt mellan de mindre och de större bryggerierna.
– Det är mycket mer gynnsamt även för Spendrups att ölintresset har ökat så mycket på senare år, det är oerhört välkommet. Jag ser dagens mikrobryggerier som komplement snarare än konkurrenter. Konkurrens för oss är mer mot de andra större bryggerierna, som Carlsberg, Åbro och Kopparbergs, säger han.
Även om småbryggerierna satt fokus på nya typer av öl, så ska man ha klart för sig att Sverige fortfarande är ett land där det dricks mycket lageröl.
– Vi gör bra saker där, med rätt smaker och rätt balans. Jag tror vi har sju bryggmästare anställda så det finns en hel del kompentens.
Han har hållit full fart ända fram till den sista veckan och till midsommar är det färdigjobbat med öl. Efter 31 år är han tacksam för att ha fått vara med i en så spännande bransch.
– Många jobbar kvar länge på Spendrups och vi har en härlig stämning. Dessutom har många kunder blivit vänner genom åren.
Även därefter lär han säkert dyka upp på ölställen i Göteborg, men då blir det som konsument och inte som säljare.
– Jag hoppas att utvecklingen fortsätter. Det är viktigt att det finns visionärer och det är viktigt att de får snurr på sina verksamheter. Det vore inte samma sak att gå längs Andra Långgatan om det inte fanns så många olika bryggerier.