Johan Holm är mannen bakom tidningen c/o Hops. Här svarar han på våra sommarfrågor.
Japan dyker inte upp så ofta i ölsammanhang i Sverige. Men ett av Johan Holms bästa minnen är från just en resa till Japan.
1. Vilket är ditt allra bästa ölminne?
– Oj, det finns så många bra. MBCC-helgen 2017 var fantastiskt rolig, med så många kärleksfulla människor och grymt bra öl. Ett annat är resan vi gjorde till Tokyo, när vi gjorde Japan-numret av c/o HOPS. Jag hade extremt högt ställda förväntningar på landet som jag så länge varit så sugen på att resa till, och den veckan vi var där maxade vi verkligen ut så mycket vi orkade av dygnets timmar, och resan slog alla förväntningarna. Från Izakaya-hängen med den iskalla rislagern och tokfärska sashimin till red light-disktriktpromenader i Yokohama på jakt efter ölbutiker. Men det ölminnet som sitter kvar djupast från Japan är nog ändå det från den lilla baren Sansa, där ägaren tillsammans med sin kompis gjorde ölmatchningar som var något vi aldrig tidigare sett. Vad sägs om veteöl blandat med matcha-te kombinerat med tempurafriterade ormbunksknoppar. Allt var ren perfektion – smaker, inredning och öllistan. Vill du läsa mer om japanska ölvärlden finns numret upplagt här.
2. Vilket är ditt favoritbryggeri i världen? Varför tycker du det?
– Jag har nog inget favoritbryggeri. Det klart man har ett par favoriter som man alltid återvänder till, men likt musikvärlden (där jag inte heller har någon ensam favorit) så gillar jag att upptäcka nytt samtidigt som de där favoriterna står på sin plats i kylskåpet och ölkällaren. Mycket hänger på humör, jag är en känslostyrd person så vissa dagar kan det vara klassiker, andra dagar något nytt utmanade. Och som egenföretagare i ölbranschen kan jag också imponeras av annat än ölen hos vissa bryggerier. Till exempel hur det bygger varumärket, sprider ölkulturen till en ny publik och utmanar normen.
3. Hur många bryggerier finns det i Sverige om tre år? Motivera ditt svar.
– Jag tror att antalet bryggerier kommer fortsätta öka ett tag till, men sen kanske man inte kan räkna alla bryggerier på ett och samma sätt. Vår lista över samtliga bryggerier i Sverige som vi publicerar i slutet av varje nummer gör ingen skillnad på ett bryggeri som brygger en batch var var tredje helg och ett bryggeri som Oppigårds, så länge de är kommersiella räknas de som aktiva. Jag tror att en del av de som brygger vid sidan av sitt ordinarie jobb med tiden kommer tröttna om de inte ser att de utvecklar sin försäljning eller verksamhet.
4. Vilken är den allra bästa sommarölen? Vad gör den så bra?
– Ölen jag dricker med mina polare och familj. Det kan vara en krispig pilsner, grumlig NEIPA eller en fatlagrad suris. Eller varför inte två av varje! Har jag bara lite gött fôlk att skåla med så är jag glad.
5. Vem i hela världen skulle du allra helst vilja dricka en öl med? Varför?
– Jag skulle gärna dricka öl och snacka magasinsmakande med the New York Times Magazines creative director Gail Bichler. Hon leder det kreativa arbetet på New York Times Magazine som idag är världens vassaste magasin när det kommer till formgivning och innehåll. De överraskar ständigt med sina omslag och vinklar med reportage från världens alla hörn. Jag skulle gärna bjuda in ytterligare några stycken till det bordet. Bland annat kocken och matskribenten Samin Nosrat, som skrivit boken Salt, fat, acid & heat – mastering the element of good cooking som handlar om hur man maxar smakerna i sin matlagning. Och journalisten Peter Meehan som tillsammans med kocken David Chang ligger bakom det nu nedlagda matmagasinet Lucky Peach som med fingertoppkänsla reser jorden runt (likt Anthony Bourdain) på jakt efter matkulturer och samtidigt visar att främlingar inte är farliga, människor är mer lika än olika och att mat för oss närmare varandra. Tips till er som missade magasinet Lucky Peach: Netflix-serien Ugly Delicious som är skapad av just Peter Meehan och David Chang. Perfekt att sträck-kolla en regnig semesterdag.
6. Vilken är den bästa ölfestival du varit på? Vad gjorde den festivalen så bra?
– Jag är lite kluven kring ölfestivaler, jag tycker ju att det är nice att träffa massa fantastiska människor (största anledningen till att jag gör magasin), och samtidigt dricka toppenöl men tyvärr kan jag känna att festivalerna med roligast ölutbud tyvärr tenderar att bli alldeles för nördiga och mer av en tävling. Och de som är folkliga är med av den ”gamla skolans” ölfestivaler. Jag har några idéer som jag ruvar på när det kommer till ölfestivaler, men än så länge är min business för liten för att orka med det. Men inom några år hoppas jag att drömmen om att c/o HOPS ska kunna komplettera utbudet av festivaler blir verklighet. Men likt många andra håller jag Brewskival väldigt högt, där några av världens bästa bryggerier deltar utan att det blir ett enda stort ”ratingparty”.