Johan Palo utökar satsning på folköl

Folkölsbutiken satsar vidare. Nu ska man hjälpa bryggerier att sälja folköl till dagligvarubutiker i Stockholmstrakten.

Johan Palo har drivit Folkölsbutiken i ett drygt år och nu är det dags för nästa steg i utvecklingen. Folkölsbutiken Distribution kallas den satsning som ska hjälpa mindre bryggerier att få ut sin öl i matvarubutiker i Stockholm.

– Vi har fått en hel del bra kontakter under det här året och nu knyter vi upp ångra av mina favoritbryggerier och presenterar deras folköl mot dagligvaruhandeln, säger Palo.

Så här långt är sex bryggerier klara:

Odd Island

Spike

Sahlins Brygghus

Eskilstuna Ölkultur

Unibärsum

Modernist

Palo säger att han vill jobba med mellan tio och femton bryggerier och att fler är på väg in i samarbetet.

– Det här är och ska vara bryggerier som jag ska jobba återkommande med. Det är personer jag gillar och de gör öl som jag verkligen tror på.

Under en tid har det funnits planer på att satsa på nya folkölsbutiker i landet. Bland annat har det jobbats med Göteborg, men det ligger på is just nu.

– Det blir inte fler butiker i nuläget. I stället ska vi jobba med att få ut fler öl till konsumenter via dagligvaruhandeln, berättar Palo.

Han tänker sig att jobba över hel Stockholmsområdet och de första leveranserna kommer i nästa vecka. I oktober ska det sedan skalas upp mer.

Palo och Folkölsbutiken planerar också för att utöka verksamheten med sin mobila folkölsbar. I dagsläget finns en cykel med ölkranar och framöver kommer det flera sådana fordon.

– Nästa sommar ska vi vara i gån mer med det. Det går at jobba med gatufester, festivaler men också privata fester, säger Palo.