Bildspel
Julölen är en av de stora lanseringarna på Systembolaget varje år, och i fortsättningen kommer Katarina Westman att vara inblandad där.
Hon har bland annat jobbat som yrkeslärare och vinskribent. Dessutom har hon en hel del erfarenhet från ölvärlden. Nu är Katarina Westman ny inköpare av öl på Systembolaget.
Det är en erfaren person som kommer in för att jobba tillsammans med Johan Ahlstedt. Christoffer Eriksson fortsätter att vara ansvarig för det lokala sortimentet, och Ahlstedt och Westman delar på ansvaret för det övriga utbudet.
– Vi ska avlasta varandra och göra samma jobb. Det här är otroligt komplext med både stora och små processer, säger Westman.
Hon har hunnit med en hel del i sitt arbetsliv innan hon hamnade på Systembolaget. Efter att ha utbildat sig i Grythyttan jobbade hon som mat-och dryckeslärare i några år och parallellt som frilansande vinjournalist för TT.
Första jobbet med öl fick hon när hon började som försäljningschef för en norsk ölimportör som senare valde att även satsa i Sverige. Men när den satsningen avslutades valde hon att stanna i Sverige. 2014 började hon att jobba för Cask Sweden och 2016 blev hon säljansvarig för nordöstra Europa hos Stone Brewing i samband med deras satsning i Tyskland.
Precis som nuvarande jobb var tiden med Stone en utmaning hon inte kunde motstå.
Men Stone valde att sälja Berlin-bryggeriet till Brewdog tidigare i år och då valde Westman att kliva av.
– Stone satsade stort i Virginia, Napa och i Asien och pengarna behövdes på annat håll. Det blev en bra lösning till slut med Brewdog, säger hon.
När hon såg att Systembolaget sökte en inköpare till kände hon att det skulle vara en utmaning som skulle passa bra. Hon fick jobbet och har nu varit i gång i en dryg månad.
– Med en passion för produkten, och med erfarenheter från producent- och leverantörssidan har jag mycket att bidra med. Det känns kul att kunna vara med och påverka utbudet av öl på Systembolaget, säger Westman.
Hon känner att jobbet är utmanande men att det framför allt handlar om att komma in i det arbetssätt som finns på Systembolaget. Då handlar det om ganska långa ledtider och lång framförhållning jämfört med tidigare öljobb.
– Vi ska ha ett träffsäkert sortiment som är rätt i tiden, det är en utmaning när vi jobbar så långsiktigt som vi gör, säger Westman.
Hon kan räkna med att det är många som nu vill ha en bra kontakt med henne. Att finnas med på Systembolagets hyllor är viktigt för många aktörers ekonomi, och när det gäller de tillfälliga lanseringarna sker inga provningar, utan där sitter inköparna på en hel del makt.
– Jag tror det är viktigt att vara sig själv i alla lägen och utgå från den kundefterfrågan som finns.
Jobbet handlar om att välja produkter som passar in och som kunderna vill ha. De besluten kommer både att göra leverantörer glada och besvikna, beroende på vilka produkter som väljs.
– Det finns otroligt mycket bra öl därute och jag ser fram emot utmaningen att göra ett bra urval till vårt sortiment, avslutar Westman.