Ägarna av klädmärket Patagonia stämmer AB InBev för att de släppt ett öl med samma namn i USA. Den första ronden gick till klädföretaget.
I förra månaden släppte AB InBev ölet Patagonia i 13 amerikanska delstater. Det gillar inte klädföretaget Patagonia som känner att öljätten utnyttjar deras namn för att sälja mer öl.
Inte minst blev det irritation när ölet först lanserades på ett antal skidorter, platser där Patagonias kläder ofta används och är ett känt varumärke.
Som så många andra gånger vid stämningar är det många delbeslut som ska tas innan någon vet hur det hela ska sluta. Nu har den första ronden i alla fall gått till klädföretaget.
AB InBev hävdade nämligen att klädföretaget var för litet och okänt föra att kunna genomföra den typ av stämning som lämnats in till rätten.
Men försäljning årligen på runt 10 miljarder kronor övertygade rätten om att man visst hade rätt att driva den här frågan vidare. Klädföretaget kräver ersättning av AB InBev, men har också framfört krav på att ölnamnet Patagonia ska stoppas.