Modejätten Hugo Boss gillar inte att det finns öl med namnet Boss. Det har Boss Brewing fått erfara. Nu tvingas man till namnbyten.
Det tyska modehuset Hugo Boss är en internationell koncern med runt 14 000 anställda. Man har fokus på herrkläder men erbjuder även parfymer samt kläder för kvinnor och barn.
Till den nivån har inte riktigt Boss Brewing i Swansea, Wales, kommit ännu. Därför blev det en utmaning när modejätten skickade ett hotbrev där man krävde att bryggeriet skulle ändra namn på sina öl och dessutom vägrade att bryggeriet skulle få varumärkesskydda sitt namn.
Efter fyra månader och med advokatutgifter på 120 000 kronor kunde bryggeriet till slut få fram en kompromiss. Bryggeriet har kvar sitt namn, men två av ölen måste byta namn. Stouten Boss Black ska heta Boss Brewing Black och humliga Boss Boss får byta till Boss Bossy.
– Vi har flera pallar med stouten som vi nu måste gå igenom och byta etikett på. Det kostar både tid och pengar för ett litet bryggeri, säger delägaren Sarah John till sajten The Drinks Business.
Hon säger att hela processen varit en jobbig utmaning för hela bryggeriet.
– Det har varit en hemsk upplevelse och skapat en massa stress. Vi har jobbat så hårt med att skapa det här bryggeriet och det som borde ha varit en enkel process fick oss istället att bli osäkra på om vi skulle förlora allt. Man måste se efter sitt varumärke, men det känns onödigt att ett så stort klädföretag ska jaga ett litet bryggeri