Bildspel
Simon Karlsson, Nils Hultkrantz och Oli Banks är glada över hur bra det har gått för Stigbergets under de senaste åren.
De har varit trendsättande för hela den svenska humlevågen och växer så det knakar. Nu har även Stigbergets Bryggeri och dess VD Nils Hultkrantz utsetts till Årets Ölgöteborgare.
Priset delas ut för femte gången, och i hård konkurrens i en stad där ölintresset och antalet bryggerier bara växer var det till slut en enig jury som valde Stigbergets Bryggeri till årets pristagare.
– Det känns jättekul. Jag har precis fått barn, är bara inne en dag i veckan och det är mycket på en gång. Vi var lite oförberedda men alla är förstås jätteglada, säger VD Nils Hultkrantz.
Stigbergets har på senare år lyckats med det som många svenska bryggerier vill lyckas med. Nämligen att både kunna attrahera både nördarna och den breda massan som i dag är medvetna ölkonsumenter.
– Det har absolut varit ett bra år även om vi också haft ”up and downs”. Men vi trodde nog att vi skulle få fler dåliga månader, säger Hultkrantz.
Under 2020 bryggdes det 950 000 liter på de båda anläggningarna. Stigbergets har i dag verksamhet på Ringön och vid Partihallarna där den största produktionen sker. Just den satsningen har varit avgörande för Stigbergets utveckling, men givetvis var det också en utmaning att starta upp produktionen i betydligt större skala på en helt ny anläggning.
– Det var en utmaning att växa så som vi gjorde, och kvaliteten pendlade en del. Nu tycker jag att vi har landat väldigt bra och kan fortsätta att växa. Nu är nästa utmaning att hitta nya marknader och att fortsätta vara relevanta.
Succé för folkölen
Att sälja folköl från bryggeriet har blivit populärt för många bryggerier. Men få om ens något annat bryggeri har haft det intresse som Stigbergets haft för sin försäljning i de ursprungliga lokalerna på Varvsgatan i Göteborg. Framför allt under våren och sommaren i fjol var det ofta långa köer på fredagarna där deras bäst säljande öl lanserades i folkölsversioner. Man har faktiskt sålt lika mycket folköl på den lastbryggan som man gjort i dagligvaruhandeln.
– Folkölen har gått jättebra och det rullade på hela sommaren. Nu säljer vi bara en bråkdel av den mängden, men vi vill ändå ha öppet. På sikt är det ett ben till att stå på även om folkölen fortfarande är en liten del av vår verksamhet, säger Hultkrantz.
I våras fick man precis som många andra permittera personal när pandemin drog in över landet och framför allt påverkade försäljningen till krogbranschen negativt. Men för Stigbergets gick det då i stället riktigt bra på Systembolaget, där man ökade med 50 procent under 2020.
– Vi fick en krismedvetenhet i våras när vi började att titta på om vi skulle vara tvungna att säga upp nyanställda personer. Men ganska snabbt tog det fart igen och det var i stället ett problem att vi hade permitterat. De som jobbade fick verkligen jobba hårt och vi permitterade bara under den första perioden, säger Hultkrantz.
28 anställda
I dag har man 28 anställda och fler ska det bli. Bland annat söker man nu en exportsäljare och det är tydligt att man i större utsträckning vill nå utanför Sveriges gränser när pandemin är över.
– Den rekryteringen blir det första steget i vår satsning på export. Systembolaget lär vara vår största marknad under lång tid framöver, men vi tror att restaurangmarknaden kommer att vara ganska svag i något år till. Sedan har vi dagligvaruhandeln men där är det lägre marginaler och vi vill inte ha en session-IPA stående varmt på hyllorna där, menar Hultkrantz.
En riktigt häftig resa är man inne på och även om bryggeriet grundades 2012. så var det 2016 som man verkligen tog steg framåt. Det var då som Olle Andersson skapade GBG Beer Week-ölet för det året och därefter har egentligen allt pekat uppåt för Stigbergets.
– Vi tyckte redan att det gick bra när vi gjorde det ölet och fick göra entré på den stora scenen. Samtidigt hade vi då inte en anläggning som klarade att hänga med när intresset tog fart.
Nu står man betydligt bättre rustade. I år siktar man mot att brygga 1,3 miljoner liter, men inledningen på året gör att man snarare är på väg mot 1,5 miljoner liter.
– Vi har haft en tillväxt på 30 procent per år och så vill vi fortsätta ett par år till. Sedan är det nästan fullt i produktionen. Att växa är ett delmål för att nå våra mål som är att kunna investera i att förbättra våra produkter och även kunna investera i vår personal, säger Hultkrantz.
Motiveringen för Årets Ölgöteborgare 2021:
”För att ha visat vägen med framför allt humliga öl, varit tidiga med att anställa och ta in influenser från andra länder och för att ha bidragit till det stora intresse för folköl som finns i landet. Stigbergets har visat att det går att vara intressant för såväl nördar som vanliga öldrickare och att det går att växa rejält även när konkurrensen är hård, detta genom att ständigt utvecklas och våga ta nya kreativa grepp. Dessutom är bryggeriet och ölen riktigt bra ambassadörer för Göteborg som ölstad.”
Tidigare pristagare:
Årets Ölgöteborgare är ett samarbete mellan Beernews, GBG Beer Week och En Öl & Whiskymässa. Här är de tidigare pristagarna:
2017: Mikael Dugge Engström, Dugges Bryggeri
2018: Cattis Ledius, Masse Flohr, Haket
2019: Pelle Frost, All In Brewing, Brewers Beer Bar.
2020: Peter M Eronson, författare.