Klart: Morgondagens gör en storsatsning

Bildspel

Bild 1 av 6

Jennie Nilsson och Jonas Gustavsson har nu gjort klart med bryggerilokal på Hisingen i Göteborg.

Nu tar Morgondagens ett stort steg med sin verksamhet. Det blir nytt bryggeri i Göteborg, nytt varumärke och troligenen provsmakningsbar.

Grunden till succén byggdes redan när Jonas Gustavsson och Jennie Nilsson drev Morgondagens Ekologiska Bryggeri i Hamburgsund, där deras kafé också fungerade som taproom.

Men det stället såldes och Morgondagens har därefter bryggt öl hos bland annat Poppels. Dessutom har man inlett ett samarbete med Nikola Sarcevic där man gemensamt har varumärket Wizard.

Men nu blir det full gas för Morgondagens. De har skrivit kontrakt på en lokal på Hisingen där det ska installeras ett bryggverk på 2000 liter och tankar som ger en jäsningskapacitet på över 30 000 liter samtidigt.

– Det ska bli spännande, det känns skönt att ha satt sig i skuld igen, säger Gustavsson med ett skratt.

– Det känns jätteskönt och lite nervöst. Men vi har vridit och vänt på det ett tag så nu är det bara att köra, säger Nilsson.

Lokalen håller på att renoveras och bland annat ska golvet anpassas till bryggeriverksamhet. Förhoppningen är att komma in i lokalen strax före nyår, bryggverket kommer i januari och de första ölen från det nya stället ska komma ut under våren.

Det är på Turbingatan på Hisingen, inte så långt från Backaplan, som satsningen ska ske. Utöver lokalen för bryggverket finns också en utedel på hela 700 kvadratmeter. Där kommer det troligen att bli en del olika evenemang och en av planerna är att ha en provsmakningsbar.

– Först måste vi få ordning på bryggeriet och komma i gång där. Men kanske kan det bli en bar för suröl, säger Gustavsson.

Utöver öl för Morgondagens ska det även bryggas öl till ett nytt varumärke. Delirium Brewery är tanken att det nya varumärket ska vara och där ska det vara fokus på en internationell marknad.

Det kan också bli aktuellt att brygga Wizards öl i lokalen på Hisingen, men där är inget bestämt ännu.

När bryggeriet är i gång blir det Jonas Gustavsson som brygger ölen, och tanken är att använda CanMan för burkningen av ölen. Men på sikt ska det anställas en bryggare och även köpas in en egen burklina.