De har varit ett av de mest högljudda bryggerierna när det gäller craft beer och oberoende. Men nu säljs Stone Brewing till ett storföretag. Samtidigt lämnar profilen Greg Koch företaget.
Stone Brewing från San Diego har under alla år stått i frontlinjen för craft beer och visat vägen för många andra bryggerier som velat satsa och utmana de få stora bryggerier som har stora marknadsandelar.
Under flera år har man till exempel drivit ett uppmärksammat rättligt ärende där man tog strid för sitt varumärke mot Molson Coors och medgrundaren Greg Koch har under alla år variten viktig frontfigur för craft beer-rörelsen i USA.
Men nu säljs bryggeriet. Under senare tid har det rapporterats om ekonomiska utmaningar och det är nu klart att USA-divisionen av japanska Sapporo köper upp bryggeriet.
Sapporo ska brygga sina öl på Stones anläggningar, men varumärket Stone ska också leva vidare. Det samma gäller för de stora taproom som Stone byggt upp i södra Kalifornien.
Affären innebär också att medgrundaren Greg Koch lämnar företaget.
Han skriver på Stones hemsida om sitt beslut, men berättar där också om hur han mjuknat lite när det gäller just bryggerier som köpts upp.
– Jag är fortfarande, och kommer nog alltid att vara en supporter till oberoende öl. Det är mina rötter, det var mitt uppdrag. Jag vill tro att jag bidragit en del till det genom åren. Jag kommer att fortsätta njuta av craft beer, för craft beer är fantastiskt. Samtidigt har jag blivit mindre rigid under de senaste åren. Jag dricker gärna öl från Avery, New Belgium, Dogfish Head och Bell´s. Och Anchor. Anvhor har en speciell plats i mitt hjärta eftersom de gjorde min favoritöl så långt tillbaka som 1987, skriver han.
Anchor är ett av de bryggerier som redan ägs av Sapporo.
Stone grundades 1996 och har genom åren visat vägen för andra bryggerier genom att brygga öl med till exempel mycket humle.