Kan Sofiero vara kaffe och inte bara öl? Ja, nu har en domstol bestämt att det är så.
Det är Kopparbergs som drivit ett ärende mot Sofiero Kafferosteri i Helsingborg. Kopparbergs står bakom storsäljande ölet Sofiero och hävdar att kafferostarna drar nytta av namnet Sofiero på ett sätt som inte är okej.
– Det viktigaste för oss är skydda våra varumärken för framtiden. Tänk dig 30-40 år fram i tiden och de gör ett kaffe som smakar apa och konsumenten kopplar den produkten till oss. Vi tycker det är helt fel att andra får utnyttja vårt rykte, säger Peter Bronsman, vd på Kopparbergs bryggeri till SVT.
Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt har avgjort ärendet och konstaterar att det lilla kafferosteriet kan fortsätta med sin verksamhet utan att göra någon namnändring.
”Domstolen har kommit fram till att det inte föreligger någon förväxlingsrisk även om märkena uppvisar en viss likhet”, skriver man i sin dom.
Rätten konstaterar att de olika produkterna bland annat säljs i olika butiker, då ölet säljs mestadels på Systembolaget medan kaffet säljs i dagligvaruhandeln.
– När vi satt på Sofierogatan i Helsingborg och kom på bolagsnamnet hade vi absolut ingen tanke på att det finns en öl som heter Sofiero. Vi är ett litet nystartat bolag som vill satsa på marknaden för premiumkaffe. Vi använder dessutom inte bolagsnamn som vårt varumärke, säger rosteriet vd Jonas Scherp.
Det innebär också att Kopparbergs bryggeri får betala rättegångskostnaderna på nästan 800 000 kronor. Kopparberg kan överklaga domen fram till 17 maj.