Koncernen Kopparbergs Bryggeri har haft ett bra år 2021, med ett av de bästa resultaten någonsin.
Det var efter ett starkt fjärde kvartal som Kopparbergs vd Peter Bronsman kunde konstatera att det varit ett mycket bra år för koncernen.
Vinsten för helåret blev 292,4 miljoner kronor, att jämföra med en vinst på 227,9 miljoner året innan.
– En bidragande orsak är att vi långsiktigt har fortsatt fokusera på våra cider- och spritprodukter under vårt starka varumärke Kopparberg, skriver Peter Bronsman i bokslutskommunikén.
Nu planerar man för en större investering under året.
– För att förbättra och effektivisera vår framtida produktion har vi tagit beslutet att köpa in en ny burklinje till en kostnad på 50 miljoner kronor, skriver Bronsman.
– Den beräknas vara i drift under det andra halvåret 2022.
Kopparbergs äger bland annat John Scott’s, som drabbats av pandemin, men nu verkar det ha vänt.
– Vår pubkedja John Scott’s, som är viktig för vår marknadsföring, har precis som övriga restaurangbranschen drabbats av coronapandemin men återhämtade sig positivt i slutet av året och det ser bra ut inför framtiden.