I våras lanserade Leif GW Persson två öl tillsammans med det småländska bryggeriet Kosta och krögaren Pontus Frithiof. Den alkoholfria varianten har gjort succé, samtidigt som den vanliga pilsnern har varit svårare att få in på Systembolaget. De stora volymerna av det alkoholfria ölet har dock inneburit att båda ölen sedan starten bryggs hos Krönleins i Halmstad, medan recepten är gjorda av Kosta.
”Ge mig ett riktigt öl istället” – det är Leif GW Persson som tagit ton strax efter att hans alkoholfria öl ”GW:s nyktra” serverats under den inledande pressträffen på Stockholm Beer and Whisky Festival i början av september. Med lika delar skoj och allvar fortsätter den folkkäre kriminologen och författaren:
– GW:s Nyktra, det är inget trovärdigt namn det där, vem har sagt att jag är nykter?
Leif GW Persson var på plats på mässan för att tillsammans med krögaren Pontus Fithiof och Kosta Bryggeri marknadsföra ölen de gjort tillsammans. Så här långt har, framförallt det alkoholfria, rönt stor framgång, medan pilsnern, ölet som GW själv dricker, gått trögare.
– Vi anade tidigt att det kommer bli svårt att snabbt få in pilsnern på Systembolaget, så för att få igång byggandet av GW-ölet på marknaden var det naturligt att börja med alkoholfritt och dagligvaruhandeln. Ambitionen var skyhög från start, också rent smakmässigt där Leif GW Persson ville att den nyktra skulle vara i nivå med pilsnern, säger Marcus Ekman, vd för Pontus Brands ab.
Drömmen om ett GW-öl har funnits länge. Men det dröjde flera år innan Leif GW Persson och Pontus Frithiof tillslut hittade ett bryggeri att samarbeta med.
– Att hitta en bryggeripartner var en av våra största utmaningar. I nästan tre års tid hade vi idel dialog med potentiella partners. Initialt var vi i kontakt med de tre största svenska bryggerierna. Vi upplevde dem som ganska svårflirtade, och inte riktigt intresserade av att ta in en ny artikel i portföljen, säger Marcus Ekman.
Ett annat spår var att hitta en tjeckisk partner, men också det visade sig vara en knepig väg. Oppigårds, och ett mindre bryggeri i Gävle, var andra potentiella partners vi hade dialog med, men det låg antingen inte rätt i deras strategi eller var det helt enkelt utmanande att hitta rätt i volymkapacitet och samarbetsform.
– Av en tillfällighet blev vi kontaktade av Torsten Jansson, en annan stamgäst och affärsbekant till Pontus, som driver ett litet bryggeri och destilleri i Kosta i Småland. Med samarbetet såg han en möjlighet att få fart på sin ölproduktion och det visade sig att det passade som handen i handsken för oss och den initiala idén med att lansera en GW-öl.
Kosta Bryggeri har nu tagit fram receptet på ölet, men samarbetet har flera utmaningar, både när det kommer till volymerna och det alkoholfria ölet. Redan från början har de därför arbetat tillsammans med Krönleins bryggeri, ett samarbete som Marcus beskriver som nyckeln till framgången.
– Alla inblandade i denna lansering har viktiga roller att fylla. Jag tror att ett samarbete som det här är något som även andra mindre hantverksbryggerier kan ha som inspiration för att kunna överleva och fortsätta med sin verksamhet. I det här samarbetet stärker alla parter varandra. Recepturen kommer från bryggarna i Kosta och när produktionskapaciteten inte räcker till så måste man helt enkelt hjälpas åt.
Många får nog en uppfattning om att ölet bryggs på Kosta och tror att de stödjer ett mindre bryggeri. Ser ni något problem med det?
– Det är ju precis det man gör, det vill säga stödjer ett mindre bryggeri. Recepturen är ju som sagt från Kosta sedan att det krävs partners för att öka kapaciteten är ju i det här fallet ett måste. Man får nog inte vara trångsynt och alltför protektionistisk om man ska lyckas som bryggeri idag, utan istället hitta nya vägar och samarbetsformer. Trist om folk fnyser åt att låta kvalitet, lönsamhet och entreprenörskap gå hand i hand. Naturligt för både oss, Leif och Torsten, är att tänka utanför traditionella tankebanor och hitta nya vägar. Och just den kombinationen skapar vår framgång.
Vad är den största utmaningen med att lansera ett helt nytt öl på det här sättet?
– Det är hela tiden nya utmaningar i stort och smått. Men helt klart är den största utmaningen att få in ölen i Systembolagets ordinarie sortiment, vilket är en förutsättning för att få volym. Nu lanserar vi ölet på sexpack i beställningssortimentet vilket vi hoppas påskyndar processen. Och tills vi nått dit så är vi glada för framgångarna med GW:s nyktra.
En av utmaningarna med att få in ölet i fast sortiment är att stilen just är en ljus lager, den kategori där konkurrensen är som störst. Men att göra ett annat öl var aldrig på tapeten.
– Jag gillar ljust öl med bra beska. Visst händer det att man klämmer en sån där julöl men annars ska det vara en vanlig bira, säger Leif GW Persson.
Är du själv nöjd med ölen?
– Jag dricker den och bättre än så kan det ju knappast bli. Vi lyckades med receptet redan på tredje försöket och det är ju inte dåligt. I början såg den lite grumsen ut och var lite söt, men nu är den både klar och god. Jag dricker den själv på min altan inne i stan, inte den nyktra då, utan den vanliga, samtidigt som jag blandar min negroni. Det är väl tillbringad tid, säger och Leif GW Persson och konstaterar:
– Jag är i stort sett självförsörjande på det jag behöver; öl, vin och viltkött. Det gäller bara att inte missa att köpa apelsin till negronin.
Läs också:
• Leif G.W. Persson i stor ölsatsning
• Hej, hallå krögare Pontus Frithiof…
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.