Tillväxten för hard seltzers räknas slå såväl hantverksöl som industrilager i USA. Det visar en prognos från en nationell organisation för distributörer.
Hard selzers blir allt populärare och därmed ökar efterfrågan. Och i en prognos från National Beer Wholesalers Association (NBWA) tros efterfrågan slå alla ölkategorier som drycken klumpas ihop med.
NBWA tar varje månad fram ett index där allt över 50 står för tillväxt och det under 50 för en tillbakagång. I det indexet får hard seltzers 89,5 i april, vilket kan jämföras med 64 för hantverksöl.
Men även om hantverksöl får se sig slaget av hard seltzers så ger ändå siffrorna en positiv signal till branschen. Jämför man med föregående års statistik så drogs ner av covidpandemin så är förbättringen dramatisk.
Hantverksöl hade ett index på 16 förra året, så de nya siffrorna borde glädja många i branschen. För hard seltzer är siffrorna inte lika dramatiska. Även prognosticerade man att drycken skulle gå framåt kraftigt, med ett index på 72,1.
Även industriöl klarade sig bättre förra året än hantverksöl, som hade sämst prognos av alla i april 2020. ”Premium light” hade ett index på 44 i april förra året och får 69 för detta år. Motsvarande siffror för ”Premium regular” är 39,6 respektive 56.
Totalt för de drycker som ingår i indexet, öl, hard seltzers och cider, har indexet stigit från 34,5 i april förra året till 78 i år.
Läs om undersökningen här.