Kråkö Bryggeri har snabbt seglat upp som ett av Finlands mest intressanta bryggerier. Bland annat genom att vara trogna ölstilarnas traditionella rötter. Nu hoppas det lilla Borgåbryggeriet nå utanför Finlands gränser med sina brygder.
Kråkö Bryggeri i Borgå grundades så sent som våren 2020 och har redan etablerat sig som en aktör att räkna med inom den finska bryggerivärlden. Bryggeriets filosofi bygger på att skapa öl som är trogna sina traditionella rötter, där både malt och humle ska komma från de regioner där ölsorten har sitt ursprung. Deras Västkust-IPA bryggs med humle från just den amerikanska västkusten och den tjeckiska pilsnern har malt och humle från Tjeckien.
– Vi fokuserar på kvalitet, både i smak och i den tekniska processen. Vår ambition är att varje flaska från oss ska smaka lika bra oavsett när den konsumeras, säger Wille Lönnberg på Kråkö Bryggeri.
Nyligen vann Kråkö Bryggeri guld i kategorin ”Annan ljus lager” vid en årlig inhemsk tävling arrangerad av det finska ölförbundet. Bryggeriets ljusa lager, Alpha lager, utnämndes inte bara till Finlands bästa i sin klass, utan fick även ett hedersomnämnande som landets bästa glutenfria öl. Det här var en betydande milstolpe för bryggeriet, som tidigare endast har lyckats vinna medaljer i lägre valörer, i den prestigefyllda tävlingen.
Wille Lönnberg menar att den mest nervkittlande delen av tillverkningsprocessen är buteljeringen, där man har lagt väldigt stort fokus på att minimera syrehalten för att bevara ölens smakprofil.
Förutom guldet i ”Annan ljus lager” knep Kråkö Bryggeri även en tredjeplats i kategorin lågalkoöl med sin alkoholfria Zero Four. I Finland räknas lågalko upp till 2,8% och båda ölen före toppade den skalan. Zero Four var därmed även den bästa alkoholfria ölen. Zero Four är en kraftigt humlad IPA som bryggs med fem olika humlesorter, bland annat Citra och Idaho7.
Bryggeriets produktsortiment är brett och inkluderar 17 olika öl, varav 14 är i serieproduktion. Sortimentet omfattar allt från IPA och lager till veteöl, berliner weisse, porter och fatlagrad stout. De erbjuder även en försiktigt rökig red ale och anpassar några av sina produkter efter säsong.
Trots framgångarna är Kråkö Bryggeri kritiska till den finska alkoholpolitiken.
– Vi lever i en nanny state, säger Wille Lönnberg och beskriver de strikta regler som omger reklam och försäljning av alkoholhaltiga drycker. På senare år har lagen ändrats gradvis, och sedan juni i år är det tillåtet att sälja öl upp till 8% alkoholhalt i livsmedelsbutiker. Bryggeriet ser det som ett steg i rätt riktning men tror att Finland långsamt kommer att röra sig mot en friare alkoholmarknad inom de närmaste 15-20 åren.
Kråkö Bryggeri har hittills fokuserat på den finska marknaden, men ser nu fram emot att delta i fler ölmässor och festivaler, både i Finland och i Sverige. De har även en sommaröppen bryggerirestaurang där de erbjuder en ganska seriös ölskola med bryggerivisning samt både teori och praktiska moment där de går in djupt i ölbryggande.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.