Kravet på många nya öl gör att öl som varit med ett tag kan få tacka för sig. Ett sådant exempel är Tjockhult Tjinoook som nu bryggts för sista gången.
Ölet från Nynäshamns Ångbryggeri skapades för nästan tio år sedan och togs fram tillsammans med ölprofilerna Stene Isacsson och Jugge Hasselqvist.
Ölet marknadsfördes med hjälp av seriestrippar och en fejkat inbrott, men nu går det alltså i graven.
– Idag är det så stor nyhetstörst hos våra kunder att vi tvingas se över vår portfölj med produkter då och då. Efter en lyckad lansering av bland annat Ankarudden Aussie Pale Ale har vi helt enkelt inte rum för alla öl vi brygger. Tjinooken byggde också på att vi hela tiden lekte fram nya saker tillsammans och tiden räcker heller inte till för att marknadsföra ett öl på det sättet, säger Thomas Hansen, vd på Nynäshamns Ångbryggeri.
Tjinooken har varit ett uppskattat öl, men utvecklingen på försäljningssidan har inte blivit som man hade hoppats på.
– Vi vet att en del kommer att bli besvikna. Vi gillar också just det här ölet. Kanske mycket ligger i att vi har haft så roligt när vi tog fram det samt skapade marknadsföringen kring det. Tjinooken har även tappat i försäljning det senaste året och det är därför vi nu bestämt oss för att lägga ned varumärket helt säger Hansen.