För några dagar sen gick Andreas Fejes på Vreta Kloster bryggeri ut i skarp kritik på sociala medier mot hur Systembolagets beställningar fungerar – eller inte fungerar i hans fall.
Vreta Kloster är ett ganska färskt bryggeri som på kort tid tagit plats på den svenska hantverksscenen genom sitt ovanliga fokus på belgisk öl. Men han är inte helt nöjd med relationen till Systembolaget. När Andreas Fejes lanserar nya öl får han konsekvent för små beställningar till Systembolagets depå på grund av algoritmen som styr beställningar.
– När jag släppte min fjärde öl, Abedissan, beställde de 16 lådor. De tog slut på två timmar. Då ringde jag till Systembolagets varuplanering, som bad om ursäkt och sa att det var algoritmens fel och att ”dina öl säljer bra generellt, vi ska fixa det nästa gång med handpåläggning, berättar han.
– Men sen när jag lanserade min tripel var det bara en marginell ökning, de beställde 20 lådor som i princip tog slut på ett dygn.
Detta är en del av hans problem. Den andra delen gäller beställningarna till butikerna. Vreta Kloster finns i det lokala sortimentet i fyra butiker i runt Linköping och med tanke på bryggeriets nischade öl tror Andreas inte att han någonsin kommer att få fler, så därför är det väldigt viktigt för honom att det fungerar bra i dem. Men det gör det inte, säger han.
– Det gör mig riktigt upprörd, mina öl jämförs med american pale ales och india pale ales, så jag får inga fler även om jag säljer bra. Då måste det fungera bra i de butiker jag har och att de faktiskt har mina öl på hyllorna. Men när jag släppte min tripel vid lanseringen den 6 april hade butiken i köpcentret Tornby, där jag säljer mest beställt fyra lådor. De sålde slut på ett par dagar.
Den gången kontaktade han varuplaneringen och lyckades fylla hyllorna på fredagen samma vecka, men en vecka senare var det tomt igen på lördagen, bästa försäljningsdagen. En ny kontakt togs med varuplaneringen.
– Jag frågade hur min öl kan ta slut, när jag alltid kan leverera. Svaret jag fick var algoritmen och om den inte fungerar måste butiken eller varuplaneringen göra en handpåläggning. Och det förstår jag att det inte alltid går. Men det gör mig riktigt arg, när det är tomt i hyllan i sex dagar med en ny öl. Det är helt ofattbart, jag förstår problemet, men jag har ett avtal med dem.
Hittills har han bara fått muntliga svar från varuplaneringen. Nu vill ha han ett skriftligt svar och att frågan ska flyttas upp i Systembolagets organisation.
– Jag vill ha svar på varför algoritmen har fuckat upp, varför algoritmen inte fungerar. Algoritmen fråntar inte från personligt ansvar, det går inte att skylla på den. Nån har beslutat att den ska införas och nån har genomfört det.
Så då skrev han ett brev till Systembolaget där han kritiskt beskriver sina problem med varuplaneringens algoritm. Fast nåt svar tror Andreas Fejes inte att han får
– Nej, jag har svårt att tro att ett stort monopol skulle erkänna ett fel offentligt, avslutar han samtidigt som han poängterar att han är positiv i grunden till Systembolaget och dess betydelse för småbryggerier.
Beernews.se har bett om en kommentar från Systembolaget. Vi har inte fått något svar, men några timmar efter vi skickat våra frågor till dem fick Andreas Fejes ett samtal från Systembolaget.
– Chefen för varuplaneringen ringde och bad om ursäkt. Han tyckte inte att det var bra att sånt här händer och att de måste trimma sitt system, berättar Andreas när han ringer upp efter samtalet.