Lågprisöl bakom bolagets ökning 2024

Carlsbergs produktionsanläggning i Falkenberg.

Tidigare i februari skrev Beernews en artikel om att kategorin öl växte med 8 miljoner liter på Systembolaget under 2024, och att de svenska storbryggerierna stod för ökningen. Idag tittar vi vidare på Systembolagets statistik för storbryggerierna – vilka är vinnarna och vilka är förlorarna?

2024 var ett år då Systembolaget drev på lågprissegmentet med nya lanseringar. Under året släpptes två helt nya lågprisöl – i mars kom The Bear från Åbro och i juni kom Lucky Bait från Spendrups. Åbro lanserade även ett nytt format på ölet Ey’Bro i form av en 50-centilitersburk som vid lanseringen var Systembolagets billigaste öl sett till literpris.

De här tre lågprisvarumärkena sålde 22,6 miljoner liter under året, varav 10,4 miljoner var helt nya volymer för 2024.

Men som alltid när nya lågprisöl släpps så sker marknadsrörelser och andra öl tappar. Låt oss titta närmare på de stora svenska bryggerierna och hur deras försäljning såg ut på Systembolaget under 2024.

Åbro var den stora vinnaren
Åbro var den tredje största ölleverantören förra året med 53 miljoner liter såld öl, men bryggeriet var en solklar vinnare på Systembolaget vad gäller tillväxt. Bryggeriet ökade sin volym på Systembolaget med 13 procent jämfört med 2023, det motsvarar en ökning med sex miljoner liter.

Ölet Ey’Bro och nya The Bear stod för den största ökningen. Ey’Bro ökade med två miljoner liter till 14 miljoner liter och det helt nya ölet The Bear sålde 4,4 miljoner liter under 2024. Åbro hade också en tillväxt med ölet Sju komma tvåan, som ökade med en halv miljon liter.

Men bryggeriet tappar också cirka en miljon liter sammantaget på ölen Nästgårds Lager, Bron Lager och Åbros två andra lågprismärken: Svensk Starköl och Kung.

Det är tydligt att Åbros framgångar med lågprisöl under 2024 har gett bryggeriet mersmak, i mars 2025 släpps nämligen ytterligare ett lågprisvarumärke, Pelles Pilsner som kommer bli Systembolagets billigaste öl, med samma literpris som Ey’Bro 50 centiliter.

Spendrups växer med lågprisöl
Spendrups är den största ölleverantören med sina 87 miljoner liter på Systembolaget, en uppgång med tre procent jämfört med 2023.

Spendrups största varumärke är fortsatt Norrlands Guld som tickar på ungefär som tidigare, medan den gamle trotjänaren Mariestads fick det tuffare under 2024 och tappade en miljon liter. Pistonhead-serien tappade en halv miljon liter, Mellerud tappade ett par hundra tusen liter och detsamma gällde för A Shipful of IPA.

Spendrups har dock tagit igen de tappen med råge med lågprisölet Lucky Bait. Trots att ölet kom i juni 2024 så hann det sälja fyra miljoner liter under året och det blev Spendrups tydliga tillväxtprodukt under 2024. Även deras lågprisöl Guldkällan ökade med en halv miljon liter.

Krönleins Bryggeri var den stora förloraren
Krönleins Bryggeri var det sjätte största bryggeriet på Systembolaget förra året med 14 miljoner liter såld öl. Krönleins är det bryggeri som tappar procentuellt mest (-9,4 procent) och i faktisk volym blev det minus 1,4 miljoner liter.

Stockholms Festival tappade över 700 000 liter och Crocodile minskade över 300 000 liter. De här två märkena var bland Systembolagets billigaste öl under 2023 och Åbros och Spendrups nya lågprislanseringar under 2024 verkar ha påverkat försäljningen av Krönleins lågprisvarumärken .

Carlsberg Sverige har hållit sig utanför priskriget – tappar något
Carlsberg Sverige är med sina 62 miljoner liter sålda öl Systembolagets näst största ölleverantör efter Spendrups. Bryggeriet tappade nästan en procent i volym vilket motsvarar ungefär en halv miljon liter öl.

Pripps Blå gick som tåget och ökade sin försäljning med 700 000 liter och även Eriksbergs-portfölen ökade med mer än en halv miljon liter. Carlsbergs starkare öl, Pripps Extra Stark (6,8% och 7,2%), har dock tappat 900 000 liter på ett år.

Medan Spendrups och Åbro har satsat på lågprisöl så har Carlsberg än så länge hållit sig lite mer passiva i priskriget. Men det är tydligt att lågprisstrenden har utmanat Carlsbergs gamla lågprisöl Millennium som tappade nästan 700 000 liter under 2024.

Det återstår att se om Carlsberg fortsatt håller sig utanför lågpriskrigandet under 2025 eller om någon lågprislansering väntar runt hörnet.


Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.