Lågprisölet en succé – så ska det nå ännu fler

Nils Hultkrantz hoppas att succén med lågprisölet ÖL ska sprida sig över landet. Foto: Montage.

Ölet var en succé redan från start. Men nu vill Stigbergets att deras lågprisprodukt Öl ska få en betydligt större spridning på Systembolaget.

 

Beernews berättade nyligen om Stigbergets snabba expansion och om hur man nu köpt in de sista tankarna som går att ha vid bryggerianläggningen vid Partihallarna i Göteborg.

Ett av ölen som är tänkt att fylla tankarna är lågprislagern ÖL.

Ölet släpptes i Systembolagets lokala sortiment i maj och har varit en stor framgång. En av anledningarna är säkerligen priset på 12,90 kronor per burk.

– Det är kittlande och känns bra att vara med och störa storbolagen lite grann på deras egen marknad. Nu kan vi göra bättre öl till samma pris, säger Stigbergets vd Nils Hultkrantz.

Ölet ger förstås inga stora intäkter per burk, men Stigbergets jobbar lite annorlunda med just det här ölet.

– Det bär sina egna kostnader och mer därtill.

Ölet försvinner från det lokala sortimentet 1 juli. Då hamnar det i stället i beställningssortimentet. Planen är att ölet ska beställas så mycket att det ska hamna på betydligt fler hyllor än bara de lokala.

Priset blir oförändrat och lär locka många köpare, inte minst de som kan tycka att hantverksöl är ganska dyr.

– Vi kommer ut till en helt ny publik med det här ölet. Vi når människor som aldrig skulle lägga 40 kronor på ett öl.

En av planerna med att ha ölet i beställningssortimentet är att nå in via det som kallas för lokalt efterfrågat sortiment. Om tillräckligt mycket av ölet beställs från en viss butik, får det rätt till en plats på hyllan.

– Det sortimentet utvärderas månadsvis och man kommer in på det viset månaden efter.

Stigbergets är i dag ett av de största hantverksbryggerierna i Sverige, och med utökad produktion kan man också ta fram öl som kostar mindre per liter i produktionskostnad. Men helst ser Hultkrantz att det inte blir något priskrig mellan svenska hantverksbryggerier.

– Det har blivit en del konkurrens och det är olyckligt. Vi behöver stå samman mot de stora. Om vi pressar priset på till exempel West Coast IPA till 19,90 så konkurrerar vi med Poppels eller andra bryggerier här i Göteborg. Nu ställer vi till det lite för de stora istället, även om det bara är ett litet bråk.

Men utökad produktionskapacitet står Stigbergets rustade för att producera mycket av ÖL om det behövs. I alla fall i dag. Många andra öl går också bra på Systembolaget.

– ÖL är ett sätt för oss att utnyttja kapaciteten. Om våra india pale ales, som vi ju tjänar mer pengar på, också behöver de här tankarna får vi en konflikt, säger Hultkrantz.

Stigbergets räknar med att brygga över 1,5 miljoner lite öl under 2021, och med färre restriktioner hoppas man bland annat att exporten ska ta fart igen.

Helst fyller man alltså alla sina tankar med humlebomber och andra öl. Men i väntan på att det blir verklighet är ÖL ett intressant projekt som säkert många följer.