2020 släppte Åbro Ey’Bro drygt 20 år efter Eminems virala film med Åbros öl. Idag finns ölet överallt och det inbegriper folks hud.
Åbro vann en offert på Systembolaget med Ey’bro och det gick då tillsammans med ett annat öl in som billigast per förpackning. Idag finns ölet, som alltså inspirerats av rapparen Eminem, förutom på ovan nämnda hud även i samtliga Systembolagsbutiker.
– Trots tider med tuffa coronarestriktioner och en vardag som inte varit som vanligt så har försäljningen av Ey’Bro varit över förväntan. Vi är så glada över att den har tagits emot så fint av konsumenter och blivit en sådan succé, säger Cornelia Dunge på Åbro.
På frågan om Åbro nått nya kunder med ölet med tanke på att kopplingen till Eminem är svaret vagt.
– Vi ser att den är väldigt populär i alla olika åldrar och den lekfulla designen och det goda innehållet uppskattas oavsett om man är 25 eller 75 år gammal, säger hon.
Att ölet säljer bra är ett sätt att bedöma dess framgång, men Cornelia har ett till.
– Vi har fått flertalet meddelanden och bilder från personer som har valt att föreviga loggan och element från burkens design i form av tatueringar på deras kroppar. Det är helt otroligt och en större hyllning än så kan väl inte ett varumärke få?
– När vi arbetade fram designen så ville vi att den skulle vara lekfull och samtidigt en kärleksfull hyllning till vänskap och det känns verkligen som att det har lyckats.
Trots att hon säger att ölet är en framgång, något som bekräftas av dess närvaro 448 butiker, har Åbro idag inga planer på att utveckla varumärket mer fler varianter.
– Inte som det ser ut i nuläget. Vi är väldigt nöjda med den utvecklingen Ey’Bro har på marknaden och vi vill låta den få utrymme att växa så mycket som möjligt som den är idag.
– Men det är stor efterfrågan och den är väldigt uppskattad hos konsumenter så vi får se hur det blir framåt.
Här finns filmen med Eminem och Åbro. Sedan vi skrev den tidigare länkade artikeln har den setts en halv miljon gånger till.