Beerbliotek behöver fler ben att stå på och gör nu en satsning på att få in en billig lager i Systembolagets fasta sortiment.
Premium Pilsner heter Beerblioteks nya satsning och den ska komplettera de två öl som bryggeriet redan har i det fasta sortimentet. En av dem är Moment of Clarity, som finns i 162 butiker och det är dit man vill nå även med Premium Pilsner.
– Vi försöker ha lite produkter i större volymer och inte bara oneoffs. Vi har ett ben att stå med Moment of Clarity och vi behöver ett ben till, säger Darryl De Necker på Beerbliotek.
Den nya ölen är enkel i designen och Darryl, som är ansvarig för formgivning på Beerbliotek, nämner Stigbergets Öl som ett exempel på vad han vill nå.
– Det här är vår första öl på stor burk och jag vill inte ha det färgglatt så att det ser dyrt ut. Det ska vara snyggt och rent, säger Darryl.
– Det finns för mycket crazy design och folk fattar inte vad det är i burkarna. Stigbergets har gjort ett öl som heter ÖL, det är inte svårare än så.
Även vad gäller priset har Beerbliotek sneglat på kollegorna i andra änden av stan. Med ett pris under 20 kronor för 50 centiliter hamnar ölet i det lägsta prissegmentet för hantverksöl med drygt 40 kronor per liter, ÖL är bara 71 öre billigare.
– Vi har jobbat hårt för att få ner priset och vi utgår från att den kommer att sälja mer än vanligt.
– Hantverksöl kostar ofta 25-30 kronor, så det här tror jag blir riktigt bra.
Även om målet är det fasta sortimentet så börjar Premium Pilsner sin resa i TSLS, det lokala och småskaliga sortimentet, i dag den 7 februari. Men tanken är alltså inte att stanna där.
– Man måste släppa i TSLS, det är enda sättet för oss att komma in. Så först TSLS så att alla lär sig känna igen den och sen till beställningssortimentet. Och sen om det går bra, det fasta sortimentet.