Heineken-ägda Lagunitas drar rejält i bromsen. Nu sparkas 100 medarbetare trots att varumärket går bra.
Det var i fjol som Heineken köpte upp Kalifornienbryggeriet Lagunitas och det gav ett rejält eko i ölbranschen. Efter uppköpet har Lagunitas fortsatt att satsa offensivt, och bland annat under året öppnat en pop up-bar i Stockholm.
Men nu kommer rejäla åtstramningar på företaget. Minst 100 tjänster ska bort, trots att Lagunitas hävdar sig bra i den tuffa konkurrensen.
– Lagunitas varumärken mår relativt bra jämfört med många andra på en stagnerande craft beer-marknad. Det här handlar nog om effektivitet och att Heineken bäddar in sig alltmer i Lagunitas affärer, säger bryggerikonsulten Scott Whitley till sajten Brewbound.
Lagunitas har i dag cirka 900 anställda och företagets vd Maria Stipp beskriver förändringen som tuff men nödvändig.
– Vi tror att den här förändringen placerar oss i en position där vi kan möta framtiden med ett team som är anpassat för att klara av det, säger hon i ett pressmeddelande.