Sverige var det första exportlandet för Lagunitas. Nu satsar Kalifornien-bryggerier på sin egen pop up-bar i centrala Stockholm.
Lagunitas är bryggeriet som etablerat sig ganska rejält i Sverige, och dessutom synts en hel del i media i samband med att det köptes upp av öljätten Heineken.
Nu tar bryggeriet nästa steg i sin Sverigesatsning. I en dryg månad ska man ha sin egen pop up-bar hos Dogfood vid Fridhemsplan i Stockholm. Där ska det lockas med ölprovningar, speciella ölsläpp, tv-spelskvällar och besök av matskribenten Jonas Cramby.
– Samarbeten och gästspel är lite av vår grej. Och även detta samarbete känns superkul. Jonas Cramby har tidigare gästspelat på vår systerrestaurang Lådan och självklart har han en plats även på Dogfood. Hans kycklingsandwich blir en utmärkt addition till vår befintliga meny, som även den är uppdaterad efter sommaren. Dessutom är Lagunitas ett varumärke som har precis den lekfullhet som vi själva predikar, berättar Jon Widegren, grundare av Dogfood.
Även Lagunitas är förstås nyfikna på att se vad satsningen kan ge.
– Tillsammans med Dogfood skapar vi en plats där besökare kan uppleva vår kultur, vårt sortiment och såklart även erbjuda några limited editions. Det är otroligt inspirerande att få göra det i vårt första exportland någonsin, Sverige, säger Lagunitas brand manager Jake Collier.