Det var mycket folk på en del pubar. Men försäljningen på de brittiska pubarna var långt från det normala vid förra helgens nypremiär.
Det var under den första helgen i juli som de brittiska pubarna öppnade igen efter att ha varit stängda i flera månader på grund av corona-viruset. Då spreds det bilder på trånga pubar med många festande människor och många experter varande för riskerna med viruset när så många samlades på samma plats.
Men totalt var det inte så många gäster som det brukar vara på pubarna. Visserligen har inte alla pubar öppnat ändå, men försäljningen totalt under den inledande helgen var bara hälften så stor som den var motsvarande vecka i fjol. Under lördagen låg försäljningen 49 procent lägre än förra året och på söndagen var den siffran 52 procent.
Det var ändå ölförsäljningen som klarade sig bäst i jämförselen, andra drycker tappade mer mot förra året.
– Ölets siffror visar det svåra i att återskapa upplevelsen med fatöl hemma, många var sugna på sin första pint på länge, säger Jonny Jones på CGA´s Drinks Recovert Tracker som gjort undersökningen.
Givetvis är det ett lyft för de många pubarna att överhuvudtaget få ha öppet, men det lär ta tid innan man når de siffror man hade före krisen. En av anledningarna till att det såldes mindre misstänks vara att många familjer valde att stanna hemma under den första helgen.