Med 25 hyllplatser för hantverksöl har Lidl etablerat en ny kanal för många svenska bryggerier. Och satsningen har gått så bra att Lidl lär fortsätta.
I juli lanserade Lidl sin satsning där de släpper in hantverksbryggerier i sina butiker. Och precis som i Systembolagets lokala och småskaliga sortiment åker öl in och ut från hyllan.
– När vi började i juli hade vi 25 sorter och sen nu i början av vintern skiftade vi lite. Vi tog bort tio och ersatte med tio nya, säger Per Hofman som är inköpsansvarig på Lidl.
– Det är så många bryggerier som vill sälja att vi vill ge fler nya bryggerier chansen.
I april är det dags igen, men en del bryggerier sitter säkrare än andra.
– Det finns många som jag gärna fortsätter att jobba med, såna som är ett bra ansikte utåt. Står det exempelvis Beerbliotek på ölet är det en kvalitetsstämpel i sig, så vissa öl kommer att vara kvar.
– Men det kommer att vara en kontinuerlig anpassning, så att inte kunderna tröttnar. Det måste alltid hända saker.
Det är Per Hofman som ensam väljer ut vilka öl som får komma in.
– Det är lite personligt tycke. Under hösten har jag pratat med väldigt många bryggerier och jag får öl skickade till mig. Sen gör jag tester för att se så att de smakar bra.
– Sen är det viktigt för mig att sprida ut det, vi vill inte bara ha öl från Göteborg. Det ger oss en lokal förankring, även om det är kvalitet och pris som är det viktigaste i slutändan.
Många av de öl som finns just nu är suröl och det kan förklaras av det personliga tycket.
– Jag gillar suröl, men suröl säljer också bra, bättre än man tror. Sen är det också där som det är minst skillnad i alkoholhalt mellan vad vi säljer och vad Systembolaget säljer.
Alla butiker har samma sortiment av öl och det har att göra med hur Lidl är uppbyggt.
– Lidl är lite speciellt och vi skiljer oss ganska mycket från andra aktörer på den svenska marknaden. Alla våra butiker är centralstyrda och alla har samma sortiment, förutom några citybutiker.
– Det är svårt för oss att lokalanpassa och egentligen är det bra. Med centrala inköp blir det stora volymer för bryggerierna.
Hofman är nöjd med hur försäljningen har gått, även om den förstås inte kan jämföras med försäljningen av annan billigare folköl.
– Nej, det är inte närheten. De är dyra i jämförelse och vi har inte de förväntningarna. Men hantverksölen fler fler kunder att upptäcka Lidl.
I snitt säljer de olika ölen i hantverkshyllan runt 500 enheter i veckan och vid lanseringen av ett nytt öl beställer Lidl 12000 burkar eller flaskor.
– Jag skulle säga att en sån här lansering står sig ganska bra jämfört med Systembolaget och jag är säker på att svenska mikrobryggerier uppskattar chansen vi ger dem att få ut sin öl i närmare 200 butiker.
De flesta bryggerier som kommit in på Lidl har den ölintresserade Per Hofman själv kontaktat.
– Sen hör en del av sig och vill in, men jag tror att det kan vara svårt för dem att få kontakt med oss, det är säkert fler som vill in. Jag har ett par som jag för dialog med nu.