Lokal säljsuccé ger Remmarlöv medvind

Bildspel

Bild 1 av 7

Det nya bryggverket ger en helt annan kapacitet för Remmarlöv Gårdsbryggeri.


 

Remmarlöv Gårdsbryggeri har en mycket positiv utveckling. En stor anledning till det är säljsuccén på det lokala Systembolaget.

I år hoppas man på en produktion på 200 000 liter öl och det allra mesta av den ölen kommer att säljas på Systembolaget i Eslöv.
– Vi hade nog en bra tajming, Eslövsborna var redo för ett lokalt bryggeri, säger ägaren Håkan Nilsson.

Beernews berättade tidigare i dag om att det blivit svårare för svenska småbryggerier att sälja öl via Systembolaget. Men det gäller inte för Remmarlöv.
Deras försäljning är närmast unik i Sverige. Inom segmentet ale under 5,9 procent ligger fyra av deras produkter i topp. Allra mest säljer The Holley, som plockas fyra gånger oftare från hyllorna jämfört med Newcastle Brown Ale som i vanliga fall är en av de allra mest sålda alen i landet

– Kanske är det så att Eslöv ligger lite i kläm mellan större städer i Skåne och då blev folk stolta och tog till sig våra produkter. Vi ligger också ganska bra till prismässigt, säger Nilsson.

Bryggeriet startade under 2014 och då kom också ansvarige bryggaren Hampus Olofsson in i företaget.
– Jag hade bryggt en del hemma och även jobbat på Malmö Brewing. Thomas Fransson har varit lite mentor för oss och vi har fortfarande en bra kontakt, säger Olofsson.
Tankarna på ett bryggeri fanns hos Håkan Nilsson redan 2011, men uppstarten tog lite tid som det brukar göra.
– Jag ville lära mig att brygga hemma, jag såg vad som började att hända i brasnchen. Men sedan kom Hampus in och det har blivit en annan inriktning för oss. Hamus är en duktig bryggare och jag har mer ett entreprenörsdriv, säger Nilsson.
Bryggverket på 1500 liter byttes i vintras ut mot ett bryggverk på 3000 liter. Det ger förstås möjlighet att växa enligt plan, men skapar också lite mer tid för annat.

När det gäller inriktning på de olika ölen vill Remmarlöv göra balanserad öl med stor drickvänlighet.

– Det finns en amerikansk röd tråd i det vi gör, det är den ölen vi gillar att dricka. Men vi har gjort saison och lite brittiska stilar också, säger Olofsson.
Huvudsysslan på gården i Remmarlöv är fortfarande ett hönseri där det finns cirka 100 000 djur. Men bryggeriet har växt snabbt och kräver mer tid och personal.
– Det var inte riktigt meningen att det skulle bli så här, det har tagit en helt annan fart än vi trodde när det började, säger Nilsson.
Givetvis har man bland annat Eslövsborna och deras lokalpatriotism på Systembolaget att tacka för det.
– Det hade inte växt så här utan Systembolaget. Men vi har varit en stabil leverantör och sällan haft tomma hyllor. Det skapar en bad will, säger Nilsson.