Lokalbrygg utmanar de norska alkohollagarna med onlineförsäljning och ölklubbar. Men företaget är inte välkommet i alla norska kommuner.
I Sverige har det varit en hel del diskussioner om Systembolagets monopol de senaste åren. Bland annat har Systembolaget stämt Winefinder för att hålla på med otillåten detaljförsäljning mot den svenska marknaden.
I Norge har det varit lugnare, men där kanske det kommer att ta fart efter att företaget Lokalbrygg satsar på onlineförsäljning av öl och även har skapat en medlemsklubb där man skickar ut en låda öl varje månad till de intresserade.
90 av Norges 356 kommuner har hittills sagt ja till att tillåta företagets verksamhet, men det finns också kommuner som har sagt nej.
– Alkohollagen i Norge är varken gjord för e-handel eller för 2021, men det har vi valt att utmana genom Lokalbrygg. Just nu kan vi leverera till så mycket som 85 procent av den norska befolkningen men vi har fått avslag i bland annat Tromsø och Bodø, säger grundaren Eirik Tomter till sajten Ehandel.com.
I Norge är det tillåtet med öl upp till 4,7 procent i vanliga butiker och det är den typen av öl som erbjuds i klubben samt till onlineförsäljning.
Företaget omsatte 1,2 miljoner förra året men hoppas att tiodubbla omsättningen i år. Ett problem i Norge är att all marknadsföring av alkohol är förbjuden i sociala media, men Lokalbrygg ser till att skapa allmän information om öl och bryggerier som man kan använda sig av.
Företaget har även tittat en del på den svenska marknaden, men där lär det bli svårare att skapa fungerande tjänster, då maxgränsen för öl i dagligvaruhandeln ligger på 3,5 procent.