Lokalproducerad havre som dessutom rostas. Det är en av nycklarna när Kristian Thorén brygger öl på Västra Ämterviks Bryggeri.
Bryggeriet startades 2014 och under hela resan har det lokalproducerade varit viktigt.
– Jag har varit intresserad av att jobba så hela tiden. De ska vara så mycket lokalproducerat och ekologiskt som det bara går. Vi har till och med bryggt med värmländsk humle, säger Thorén.
Ölet med värmländsk humle bryggdes tillsammans med Gamla Enskede Bryggeri och blev en succé under Stockholm Beer & Whisky Festival. Såväl vanliga besökare som inköpare på barer gillade det.
– Vi sålde 17 fat på en dag, det var helt otroligt, säger han.
Framför allt är det den lokalproducerade rostade havren som blivit hans signum. Alla hans öl bryggs med den havren.
– Det gör ölet lite mustigare och ger en lätt rostad ton som jag tycker blir väldigt trevlig, säger han.
Han började som så många andra som hembryggare och hade egentligen inte några ambitioner att satsa mer.
Men så flyttade han till Värmland och hamnade i Västra Ämtevik utanför Sunne. Samtidigt fick han en mer administrativ tjänst på sin arbetsplats och kände att han ville göra något fysiskt också.
Vid uppstarten fick han hjälp av Sunne kommun med lokal. Till slut fastnade han för ett nedlagt centralkök, som blev perfekt som bryggeri. Själva bryggverket är skapat av mjölktankar och är på cirka 1250 liter.
I dagsläget brygger Kristian Thorén på heltid och har dessutom anställt en person. Målet med produktionen är att komma upp i cirka 35 000 liter per år.
– Konkurrensen har hårdnat. När jag startade fanns bara ett annat bryggeri i Värmland, nu är det tio stycken, säger han.
Han försöker att ha ett varierat utbud av öl, men säger att det i alla fall i började blev ganska mycket engelska ölstilar. Bland annat för att det lyfte fram den rostade havren lite mer.
Satsningen på det lokala ska fortsätta och det är något som ligger Kristian Thorén varmt om hjärtat. Bland annat är han inblandad i ett projekt med en humlegård med 300 plantor.
Hans öl finns i dag i åtta olika butiker hos Systembolaget, och fokus på försäljning i övrigt ligger också på Värmland.
– Jag vill värna det lokala. Ambitionen är heller inte att bli jättestor. Jag vill att detta ska vara ett långsiktigt familjeföretag, säger han.