Lokalt fokus viktigt för östgötabryggeri

Bildspel

Bild 1 av 4

Anders Jonsson och Håkan Lind märker att deras etiketter väcker uppmärksamhet bland deras kunder.

Att bli profet i sin egen hemstad är inte det lättaste. Men Norrköpings Bryggeri har lyckats bra med den lokala förankringen.

– Vi vill locka fram en sund lokalpatriotism, säger Håkan Lind.

Bryggeriet började att producera öl 2014. Startskottet för projektet var på en kräftskiva där vännerna Anders Jonsson och Håkan Lund var med.

– Jag bryggde hemma men hade sålt en del i ett företag och ville ha ett bryggeri, säger Jonsson.

– Och när iden kom upp kunde jag inte säga nej, säger Lind.

I dag driver de bryggeriet vid sidan av ordinarie jobb tillsammans med Rickard Berglund.

Ett lokalt fokus har varit centralt i deras arbete redan från start. Inte minst syns det på etiketterna, där Arbetets Museum och en spårvagn är tema på två av ölsorterna.

– Vi gillar det lokala och det verkar som att Norrköpingsborna gillar oss. Det händer att folk vill ha med sig tomflaskor hem från krogen tack vare motivet, säger Lund.

Det är också på krogarna i Norrköping som huvuddelen av försäljningen har skett.

Anders Jonsson har ett långt förflutet inom verkstadsindustrin och han jämför den branschen en del med ölbryggning.

– Det kommer in en råvara som sedan ska bli en användbar produkt. Men slutar du vara självkritisk blir du snabbt omkörd. Det gäller att hålla koll på trender och vad som är populärt.

När det skapas nya öl används en Braumeister på 50 liter. Det jobbet sköts oftast av Håkan Lind. De öl som sedan ska skalas upp bryggs i ett bryggverk på 400 liter.

– Vi började nog lite för litet, det var okunskap i början. Inom en snar framtid ska vi ha ett bryggverk på 1000 liter och det är nog max för vad vi kan ha i den här lokalen, säger Jonsson.

Bryggverket, liksom en hel del annat i lokalen, är tillverkat av killarna själva. Buteljering sker helt för hand så hantverket finns verkligen i hela processen.

Med ett större bryggverk kommer det också bli aktuellt att satsa på en lansering på Systembolaget, och trion tittar också på att bygga en provsmakningsbar i anslutning till bryggeriet.

I år blir produktionen cirka 10 000 liter öl, med ett större bryggverk lär det öka rejält nästa år. Samtidigt är expansionen i sig inget måste för Norrköpings Bryggeri.

– Vi tycker ju bra om våra fruar och barn där hemma, vi ska ha tid till dom också, säger Håkan Lind.