Lundabryggeriet ska nu få ett efterlängtat ansikte utåt. Krögaren Ivan Jurman startar en ölkällare i centrala Lund som ska fokusera på bryggeriets öl.
Lundabryggeriet har haft ett tufft år där framför allt krogförsäljningen tappat kraftigt. Men det ska man råda bot på nu.
– Restaurangen är i en lokal som vår egen huvudägare äger och ägarfamiljen har bestämt att de ska ha öl från Lundabryggeriet, säger Bosse Bergenståhl på Lundabryggeriet.
– Vi tyckte att det var en utmärkt idé. Det är Ivan som ska driva det med stort fokus på lokala råvaror och till det ska de i huvudsak servera öl från oss.
Restaurangen heter Lundabryggeriets ölkällare och är belägen vid Allhelgonakyrkan, centralt i Lund. Sex kranar kommer det att finnas, där Lundabryggeriets öl roterar.
Samarbetet ger inte bara Lundabryggeriet en ökad försäljning utan även nya möjligheter att vara lite mer spontana med vad som bryggs.
– Det här tillsammans med en lokal krogsatsning i Dalby gör att vi kan ha stora volymer öl på fat och då kan vi göra fler korta produkter med spännande öl. Jobba lite mer impressionistiskt …
– Det går inte när man säljer mot Systembolaget, när ledtiderna är fem sex månader från idé till färdigt öl.
Tidigare har Lundabryggeriet haft planer på att ha ett taproom i Dalby utanför Lund där bryggeriet finns. Men de planerna är skrinlagda.
– Det hade krävt en rejäl ombyggnad och även om vi hade en ansökan om tillstånd, så gick den aldrig igenom. Lunds kommun är inte så rolig i såna sammanhang.
I stället säljer man öl lokalt via lanthandeln, som har satsat på restaurang med serveringstillstånd. Och snart alltså även i centrala Lund. Premiär blir i helgen nästa vecka.
– Jag tror jättemycket på Ivans företagsamhet och det de ska göra i matväg. Det blir ett jättebra komplement till våra öl. Vi brygger ju inte precis neipa varje vecka utan håller oss till mer traditionella öl som lager och pale ale.
Bosse hoppas att en utökad fatförsäljning ska landa på runt 20000 liter per år. Förra året producerade Lundabryggeriet totalt 60000 liter öl. En minskning, som förklaras med pandemin och utebliven restaurangförsäljning.
– Året innan var det bättre, vi har haft tråkigt låga volymer under pandemiåret.