Bildspel
Jan "Gnoff" Berglund är anställd som bryggare på West Coast Bryggeri.
Teamkänsla har varit viktigt ända sedan starten. På bara ett år har West Coast Bryggeri tagit stora steg framåt.
– Vi vill kunna erbjuda öl som passar varje tillfälle, säger ägaren Dave Barratt. Även om man gillar IPA mest så kanske en stout eller belgisk blonde är helt rätt en annan kväll.
Planerna på att starta ett bryggeri tog sin tid. Dave Barratt hade bryggt öl hemma i massor av år, men karriären handlade om något hela annat. Han jobbade som konsult med stora företagsfrågor i England och Sverige där det ofta krävdes obekväma beslut.
Till slut tröttnade han på det livet.
– Jag fick nog. Jag ville göra något som kunde göra människor glada i stället, berättar han.
Till slut föll valet på att starta ett bryggeri. För två och ett halvt år sedan började arbetet med att skriva recept och börja leta lokal.
– I december 2014 beställde jag ett bryggeri från Kina men det var mycket jobb kvar, säger Barratt.
Inte minst behövdes lokalen i utkanten av Göteborg fixas till. En hel del. Det tog hela sommaren, inklusive midsommar, att få upp väggar och göra hela lokalen anpassad för ölbryggning. Det fanns bokstavligen ingenting i lokalen, allt fick byggas från grunden.
Till slut stod bryggeriet klart och i november i fjol släpptes den första ölen, 7:th Prime.
– Vi har bryggt den igen, som ett födelsedagsöl, säger David de Courcy, som jobbar med marknadsföring och försäljning på bryggeriet.
De Courcy säger att bryggeriet jobbar mot tre olika marknads-ben att stå på: Systembolaget, barer & restauranger samt folköl.
– Vi har gjort fem folköl så här långt, berättar han.
Dave Barratt trivs bra med sin stora karriärförändring och gillar att vara i en mer positiv atmosfär.
– Vi vill göra öl som får folk att le och vi vill le när vi skapar den, säger han.
Samtidigt är det viktigt för honom med struktur kombinerat med delaktighet. Det ska gälla för alla de sex personer som i dag jobbar på West Coast Bryggeri.
– Vi gillar att experimentera. Men vi vill alltid erbjuda kvalitet och alltid erbjuda ett stort utbud av öl – olika öl för olika tillfällen helt enkelt, säger Barratt.
När bryggeriet nu är i gång för fullt är det viktigt för West Coast att fördela ansvaret på alla som jobbar där. Bryggarna har utrymme att komma med egna idéer och hela tanken är att bryggeriet ska vara en kreativ miljö för alla inblandade.
Meningen är att alla ska känna att de kan påverka och utveckla företaget i rätt riktning med hjälp av sina olika kunskaper.
I år landar produktionen på cirka 200 000 liter öl. Det är mycket för att vara tre personer som jobbar med produktion. West Coast brygger också öl till Bearded Rabbit, Ghost, Billdale och andra.
Men effektivitet till trots, jobbar fortfarande bryggeriet med att förbättra en hel del saker.
– Vi vill stabilisera produktionen ytterligare, vi gör förstås fortfarande en del misstag, säger Barratt.
Festivaler har blivit ett viktigt inslag i West Coasts marknadsföring. Målet just nu är att hinna med så många ölfestivaler som möjligt.
– Stockholm Beer &Whisky Festival var väldigt bra för oss. Vi sålde mycket öl och fick väldigt bra respons på våra produkter, säger David de Courcy.
Ett intensivt och framgångsrikt första år är snart avklarat, och planerna för år två ligger redan klara. Mycket handlar om att jobba vidare, men en viktig del i framtiden är att jobba mer med Systembolaget.
– Vi hoppas kunna sälja vår öl över hela landet, säger Barratt.