Konceptet har fungerat ett antal år i Malmö. Nu är det dags för Taste Events att prova samma upplägg för en ölfestival i Stockholm.
Inför premiären för Stockholm Mat, Malt och Destillat på Älvsjömässan har man lyckats bra med att locka utställarna.
– Vi drömde om att få ihop 60 stycken, nu har vi 95, säger projektledaren Glenn Pålsson.
Av dom är cirka hälften ölutställare. 20 av dom kommer att finnas vid småbryggarmontern och det är faktiskt fler än i Malmö.
När det gäller besökare är cirka 2000 biljetter sålda i förväg. Inför premiären är Pålsson osäker på var besöksantalet kommer att landa.
– Det kan bli allt mellan 4000 och 14000, mer exakt än så vågar jag inte vara i mina gissningar. Vi har ett lyckat koncept, det vet vi från reaktionerna i Malmö. Samtidigt är vi införstådda med att första året är tufft. Vi är här för att visa att vi finns och kommer att jobba på med detta under många år, säger Pålsson.
En hel del branschfolk är inbjuda till premiärupplagan av mässan. Upplägget ska påminna om mässan i Stockholm med en hel del mat och gott om sittplatser.
– Det känns lugnt och tryggt för oss att jobba med Älvsjömässan, dom har koll på läget, säger Pålsson.