Besöksrekord i fjol. Men nu siktar arrangörerna av Malmö Öl & Whiskyfestival ännu högre.
Det är kommande helg som Malmöfestivalen genomförs för sjunde året i rad. I fjol lockade man drygt 11 000 besökare, men nu är målet ännu högre satt.
– Förhoppningen är att nå runt 13 000 besökare, säger Glenn Pålsson, projektledare på arrangerande Taste Events.
Så här långt har det sålts cirka 8000 förköpsbiljetter till de två festivaldagarna. Det är en ökning med cirka 1000 biljetter jämfört med i fjol.
– Det är en trygghet för oss och ett tecken på att vi utvecklar festivalen, säger Pålsson.
Även när det gäller antalet utställare har det blivit en liten ökning. I fjol fanns 115 olika företag registrerade, i år når man en bit över 120.
– Sedan kan varje företag ha flera montrar, förtydligar Persson.
Till detta år kommer man också att erbjuda en något större festivalyta. Den specialbyggda garderoben som användes i fjol har flyttats bakåt och därmed blir det mer yta för besökarna.
– Det är viktigt för oss att ha breda gångar. Det ska vara minst sex meter överallt, säger Pålsson.
Utöver öl och whisky blir det som vanligt en rejäl satsning på mat och i entrélokalen kommer det att serveras folköl och smörrebröd.
Redan på torsdagen sker det första eventet i samband med festivalen. Då genomförs Craft Beer Conference, en heldag med föreläsningar och mingel för bryggare och andra ölintresserade. Drygt 50 personer har anmält sig till heldagen, som kommer att handla om jästhantering och kolsyra i öl. På kvällen blir det sedan lite festligheter på Taproom i Malmö.