Folköl och dunkadunka är kanske mer bekant för en äldre generation, men i Malmö har den gamla hiten gett namnet på en ny folkölsatsning.
Låten Folköl och dunkadunka släpptes i början av 1990-talet och toppade bland annat Svensktoppen. Joakim Almgren, och hans kompanjoner Per Hillbur och sonen August Almgren, tyckte att det var ett ypperligt namn på deras nya satsning på en butik med servering och försäljning folköl samt skivaffär.
– De som är födda före 1990-talet känner till låten, det är kanske inte den typen av musik vi ska sälja, men namnet är väldig talande för vår idé. Att kombinera god folköl med bra musik, framför allt LP-skivor, säger Joakim Almgren.
Han har flyttat hem efter att ha bott i Nederländerna i många år och det var också där han fick idén till satsningen.
– Det var lite tjatigt när allt var nedstängt på grund av corona, så jag gick omkring i olika städer och i Schiedam hittade jag nåt som hette öl och vinyl på holländska. Jag tyckte att det var fräckt att kombinera hantverksöl med begagnade skivor och fröet såddes, säger han.
Väl hemkommen tog han kontakt med mångåriga vännen Per Hillbur, som hängde på direkt. Sen fick han även med sig sonen August.
När Beernews ringer Joakim är han precis på väg till Hyllie Bryggeri för att hämta folköl. Hyllie är en av de leverantörerna, även om det inte är typiskt för urvalet.
– Tanken är att bejaka mindre bryggerier i södra Sverige, framför allt de som inte har någon egen plats. Hyllie har ju det, men de har varit så justa med råd och hjälp och dem vill vi supporta på alla sätt, även om de inte behöver det.
Vilda, Perfectly Squared, Hattmakaren och Hönsinge är andra bryggerier som kommer att leverera folköl.
– Det ska vara ett roterande sortiment på flaska och burk, tio åt gången.
Några kranar blir det inte, i alla fall inte till att börja med. Först ska de se hur stor rotation det blir på ölen.
– Man ska aldrig säga aldrig, men keg behöver man tömma snabbt och det är en utmaning i början, man vet inte hur länge de blir stående.
I Stockholm har det fungerat med den här typen av butik-barer, i Göteborg har det varit svårare på grund av hårdare tillståndsmyndigheter. I Malmö verkar man följa huvudstadens exempel.
– Vi har varit i nära kontakt med myndigheterna och de har varit extremt tillmötesgående. Vi har lyssnat på dem och kommer att följa vad de säger, säger Joakim.
Att hitta musik var inte så enkelt som gänget trodde. Men de hade tur.
– Vi sprang på en trevlig man som hade en butik i Österlen. Han skulle lägga ner och vi kom över ett fantastiskt förråd med tiotusentals skivor.
Fokus är på 1960- till 1980-tal och även om LP-skivor är viktigast så blir det även en del CD-skivor och till med gamla kassetter.
Butiken ligger på Östervärn i Malmö och öppnar nästa vecka. Öppettiderna blir begränsade och flexibla.
– Vi siktar på att ha öppet 12-19 onsdag till fredag och 11 till 15 eller 16 på lördag. Men det beror på vår tillgänglighet, säger Joakim.