Kungsbacka blir nästa plats att få en dryckesmässa. Arrangören Martin Guldbrandsen siktar på uppemot 20 ölutställare.
Antalet öl- och dryckesmässor har vuxit rejält i Sverige de senaste åren. I maj får även Kungsbacka sin egen mässa.
– Vi hoppas på cirka 2000 besökare första året, men det finns plats för betydligt fler, säger Guldbrandsen.
En av anledningarna till att mässan kommer just nu är att Kungsbacka kommun ändrat sina regler. Tidigare var det inte tillåtet med alkoholkonsumtion i kommunens anläggningar, men en regeländring gör att Guldbrandsen kan hyra ishallen och ha sin mässa där. Den platsen kan hantera betydligt fler besökare, men Guldbrandsen är nöjd med 2000 personer det första året.
Målet är att skapa en bred mässa där, öl, vin, mousserade bubbel och whisky ska samlas på en och samma plats. Dessutom ska det finnas med utställare som erbjuder chocklad och ostron.
– Jag är övertygad om att det är rätt väg att gå. Det här upplägget borde också locka fler tjejer, det blir gärna lite grabbigt på ölfestivaler, säger Guldbrandsen.
Han har erfarenhet av en hel del festivaler där han själv ställt ut. Via bolaget Home of Drinks har han importerat öl som Pfungstädter och Flensburger. Det är också det bolaget som står som arrangör av Kungsbackas första dryckesmässa.
– Jag är en entreprenör och tror att vi kan göra en mässa som är lite annorlunda, säger Guldbrandsen.