Ny sälj- och marknadschef. Ny layout, ny hemsida och flera nya öl. Det händer en hel del på Eskilstuna Ölkultur som siktar på att sälja mer öl.
I fjol gick en av grundarna, Anders Olsson, i pension och den som nu kommit in för att jobba som försäljnings- och marknadschef är Patrik Svensk. Han jobbade tidigare inom skobranschen och har samtidigt drivit Munklägrets Microbrasserie.
– När jag var i mina tidiga tonår så startade jag eget och började arbeta för det japanska sportswearvarumärket Asics och Franska tennismärket Le Coq Sportif. Ett par år efter det så startade jag eget sneakersvarumärke Jim Rickey i Stockholm och fyra-fem år senare så hade jag anställt alla mina familjemedlemmar i företaget.
Nu är det företaget sålt och Patrik Svensk har hittat en ny utmaning. Sedan i juni jobbar han heltid för Eskilstuna Ölkultur, och Svensk fanns med i en del projekt även tidigare.
– Jag fick ett erbjudande för två år sedan om att börja jobba för Ölkultur, men då passade det inte med mitt företag. Men nu är det företaget sålt, säger han.
Under våren och sommaren har det varit fullt upp. En ny design för burkar och flaskor har tagits fram, en ny hemsida lanseras inom kort och flera nya öl ska ut på marknaden.
– Dessutom har vi två serveringsställen under sommaren. Vi har 20 kranar med vår egen öl i vår bar, och så har vi sommarpuben med ölcontainern från Sveriges Oberoende Småbryggerier där vi har 15 öl. Där har det gått jättebra, det är över förväntan och det känns jättekul, säger Svensk.
Den nya designen har börjat att rullas ut och det jobbet ska fortsätta under sommaren och tidig höst. Där har man jobbat med designern Mattias Brodén som har en lång erfarenhet från blandat Sigtuna, St:Erik och Virtuous Vodka. Han har tagit fram den nya designen tillsammans med en arbetsgrupp från Eskilstuna Ölkultur som bestått av styrelseordföranden Cecilia Gierta, vd Arto Ukura samt huvudbryggaren Robin Andersson.
– Syftet med vår redesign är att visualisera Eskilstuna Ölkulturs kärnvärden och själ för att skapa en hållbar, tydlig identitet och förpackning samt stärka varumärke och skapa ökade förutsättningar för framgång och lönsamhet. När vi brygger en ny batch blir det också ny layout. Vi kommer att använda CanMan och ha våra humliga öl på burk. Men vi vill ha kvar flaskorna då vi gör en hel del belgiskt öl så det blir en mix där.
Den nya designen är ett av flera sätt att försök att modernisera bryggeriet.
– Bryggeriet startade 2008 och nu känns det som det kommer ett nytt bryggeri varje vecka. Det räcker inte med att göra bra öl länge, den måste också förpackas på ett tilltalande sätt. Vi vill få nya kunder att prova våra öl samtidigt som vi förstås vill behålla de som redan dricker vår öl, säger Svensk.
En ny hemsida är på gång, och det ska även släppas flera nya öl framöver.
– Vi släpper en pilsner 2 augusti och i oktober kommer det en golden ale.
Eskilstuna Ölkultur har även ändrat lite på sin logga, även om man vill vara lite mer försiktiga där.
– Vi har putsat lite på den. Vi är stolta över att vara från Eskilstuna och använder historiska bilder från staden på våra etiketter.
Målet med hela resan är förstås att sälja mer öl. Det finns kapacitet att brygga mer öl än det bryggs i dag.
– Vi ligger runt 140 000 liter per år och kan göra lite drygt 200 000 liter med den utrustning vi har i dag. Sedan går det att satsa mer om det skulle behövas, säger Svensk.