Han håller koll på svensk alkoholreklam och har en hel del att göra. Men Mattias Grundström ger ett gott betyg till svenska bryggerier.
Grundström har titeln Alkoholgranskningsmannen och jobbar med att se till att bryggerier, importörer och andra håller sig på rätt sida lagen med sin alkoholreklam.
– En väldigt stor majoritet vill följa reglerna, säger han.
Funktionen Alkoholgranskningmannen infördes 2006 och Grundström har haft det jobbet sedan våren 2011.
– Det fungerar ungefär som det gör med hälsokost och läkemedel. Man tittar på branschreklamen, utbildar förebyggande och markerar när något blivit fel.
Grundströms tjänst inrättades av Sveriges Bryggerier samt Sprit & Vinleverantörsföreningen, och tjänsten kom till efter att Sverige kommit med i EU och alkoholreklamen började att ta mer plats.
Hans tjänst handlar om att utbilda men också om att tillrättavisa de företag som gör alkoholreklam på fel sätt. Enligt svensk lag ska reklamen vara neutral och får inte lyfta fram det aktuella ölet för mycket. Som ett exempel säger han att det går bra att skriva ”julöl passar bra till julmat”, men inte ”julölet sätter guldkant på julbordet”.
– Det ska vara sakligt. Det går till exempel bra att skriva att en öl innehåller mycket humle om det är sant. Det ska vara mer teknisk information och inte måla upp så mycket miljöer, säger han.
Även om de flesta sköter sig så blir det förstås fel i bland. Alkoholgranskningsmannen kan då påtala det olämpliga i annonsen, men har ingen möjlighet att döma ut några straff.
– Om det går långt kan branschföreningen stämma företaget, och det vore ju inte så kul. Men de allra flesta lyssnar och ändrar. Även om alla inte håller med från början så brukar vi komma överens, säger Grundström.
Han lägger en hel del arbetstid på att granska reklam, men får också hjälp från allmänheten. Mellan 100 och 200 anmälningar kommer det in varje år.
– Men än hälften av anmälningarna kräver ingen åtgärd alls. Men en del kan också vara tips som vi måste gå vidare med.
Han säger att han har fått betydligt mer att göra under de senaste åren. Dels finns det många fler bryggerier, dels gör Systembolaget fler utvärderingar av sin försäljning. För många är Systembolaget en mycket viktig inkomstkälla.
– Det finns en hel del att gå igenom på olika Facebooksidor. Samtidigt ska man inte överdriva sociala mediers betydelse. Det är egna kanaler där man når de redan frälsta. Du har en helt annan räckvidd med andra annonser, säger Grundström.
Även om jobbet som Alkoholgranskningsmannen kräver mer och mer jobb, säger Grundström att han tycker att de svenska aktörerna sköter sig bra.
– Alkoholbranschen är den mest seriösa bransch som jag har jobbat med. De sköter sig bättre än de andra branscher jag granskat genom åren.