Den är älskad och hatad, men en sak är säker: det är få som inte känner till Mariestads Export.
Göteborgaren Fredrik Berggren kallade en gång om Mariestads för ”konferensknullaröl” på bloggen Double Bastard och möjligen har den bidragit till en eller annan skilsmässa och ofrivillig graviditet, men i sin helhet är nog Spendrups lagerklassiker betydligt mer älskad än hatad. 40 miljoner sålda liter varje år talar sitt tydliga språk och även Berggren medger att det är ”Sveriges mest skickligt marknadsförda öl”.
Det är alltså Spendrups som brygger, men det står Mariestads Bryggeri AB och 1848 på etiketten och varje år får fler och fler förvirrade ölturister som vallfärdat till Mariestad vända hem lurade på konfekten eftersom Mariestads bryggs i Grängesberg, som det mesta annat från Spendrups.
– Jag tycker inte att man lurar dem i den bemärkelsen. Det är ett varumärke, det är inte så att det är undangömt att det är Spendrups som äger och brygger det. Vi är stolta över den bryggartradition som vi har fått med oss från Mariestad. Det är en del av vår kultur nu, det är samma sak med Risingsbo och Grängesberg, säger Spendrups chefsbryggmästare Richard Bengtsson.
Mariestads Bryggeri har anor från 1848 och det fanns ett exportöl redan innan Spendrups i form av Grängesbergs Bryggeri köpte Mariestads Bryggeri 1967. Men bara några år senare flyttades produktionen till Grängesberg och mellan 1972 och 1994 fanns det inga Mariestadsöl överhuvudtaget.
Men på 1990-talet bestämde sig Spendrups för att plocka upp varumärket Mariestads igen.
– Det fanns ett behov av ytterligare en ljus lager i portföljen. Man hade då storsäljaren Norrlands Guld några andra Wårbyklassiker från köpet av Wårby 1989, Spendrups Grand Export och Old Gold. Nu ville man en öl för att sälja till restauranger, som inte var stort inom Spendrups på den tiden och då tog man fram Mariestads Export, säger Richard Bengtsson.
– Det är inte exakt samma recept som innan 1972, men grund-dna är samma. Tyska humlesorter gör att det har samma känsla. Sen så är det viktigt att komma ihåg att alla recept som finns hos oss görs om varje år för att anpassas för skörden så att det ska smaka likadant varje år. Att förändra ett recept är inte fult eller fel, utan handlar om att uppnå ett högre mål om konstant smak.
Det var inte Richard Bengtsson som tog fram receptet. Bryggmästaren på Spendrups på den tiden hette Helmut Hiltmann och det öl han tog fram är i mångt och mycket det samma än: den tyska lagerjästen 34/70 får tugga på pilsner- och münchenermalt, med humle i tre givor, herkules för beska och sen spalter select och perle för smaken.
– Det är ett helmaltsöl som följer de tyska renhetslagarna. För mig som bryggmästare är det viktigt. För även om man kan negligera svensk industrilager så är det bryggt med kärlek och hantverkskunnande. Ett rent öl och inga jävla tillsatser …
Att Richard själv vurmar för Mariestads framgår ganska tydligt under samtalet och han tycker att den skiljer sig från konkurrenterna på marknaden.
– Münchenermalten är det som i min uppfattning gör ölet mer annorlunda än annan svensk ljus lager, med en mörkare färg, större kropp och munkänsla och en beska på 23 IBU som ligger snäppet över annan svensk lager, framförallt om man jämför med internationella lageröl som Heineken eller Stella Artois. Det finns många tidpunkter då jag skulle välja Mariestads i stället för annan öl, framför allt till svensk husmanskost eller i goda vänners lag.
På den egentligen skämtsamma frågan om när det kommer en torrhumlad Mariestads Export blir svaret ganska snart, eller sort of i alla fall …
– Vi kommer att släppa en alkoholfri sommarvariant nästa vår. Den har arbetsnamnet Mariestads Citrus, men det kommer inte att heta så. Den är torrhumlad med citra och centennial, frisk och härlig i sina humletoner.
Men därifrån till att släppa riktiga humlebomber är han inte beredd att gå, i alla fall inte så länge det står Mariestads på burken.
– Man brukar prata om varumärkes-dna och jag tror att så länge jag är chefsbryggmästare kommer vi aldrig att släppa en humleintensiv IPA under Mariestads namn – det är utanför dess ramverk.
Mariestads Export innebar mycket för Spendrups när den slog igenom. Den har toppat försäljningen på Systembolaget i många år och gjort bryggeriet till Sveriges största.
– Jag skulle säga att Mariestads har varit enormt viktigt för Spendrups och är en viktig del av Spendrups framgångar som bolag och bryggeri och är idag ett av våra tre största varumärken tillsammans med Loka och Norrlands. Jag brukar i min roll som produktvecklingschef säga att jag gör 120 recept om året, varav tio till tolv kommer ut på marknaden, men det är Mariestads som betalar min lön.
Men förra året hände nåt. Norrlands Guld petade ner Mariestads från tronen och även om det är en internstrid om vem som säljer mest på Systembolaget verkar bryggmästaren tro på en snar revansch för Mariestads Export.
– Sista året 2020 väldigt bra för Mariestads … Kurvan har inte alltid spikat uppåt, men över tid har tillväxten alltid varit positiv, det är det som är både fantastiskt och konstigt på samma gång med Mariestads. Alla varumärken lever i s-kurva, men för Mariestads är s-kurvan väldigt utdragen.
Utanför Systembolaget finns den ursprungliga målgruppen, krogarna, men även om det började som ett krogöl så har det fram till förra året faktiskt aldrig funnits på tapp förrän nu.
– När jag började 2006 var det otänkbart att ha det på fat och inte ha full kontroll, men 15 år senare har vi kommit så långt att i vår kundkrets har vi några exklusiva kunder som har fått Mariestads på fat. Nu ska vi gå ut bredare. Vi får se hur det går, men jag tror mycket på att kunna erbjuda fantastisk lageröl på fat till våra kunder, säger Richard.
Exporten är både stor och liten, det beror på hur man räknar. Visst går lite till Norge och Danmark, men den största ”exporten” är gränshandeln. Bra år utan pandemier går en femtedel av den producerade volymen på en tur- och returresa till utlandet.
Typ: Dortmunder och helles
Alkoholhalt: 5,3 procent
Untappd: 2,99
Ratebeer: 2,38
Alla artiklar i Ölets historia:
Ölet som tagit Dugges till 20 nya länder
President blev vågbrytare för Jämtlands
Lagerölet som blev Nynäshamns Ångbryggeris bästsäljare
Måsen gav rejält med luft under vingarna för Stigbergets
Nebuchadnezzar blev Omnipollos gamechanger
Fynd i frysen gav Brekeriet genombrott
Arbetarporter skräddarsyddes för en pub
Canned Wheat – Ölet som var hazy innan det blev en grej
Golden Ale blev Oppigårds guldkalv
God lager gav goda affärer för Nils Oscar
Med Mariestads vann Spendrups Sverige